--> Effektsikring - Den ultimative guide til at få maks ud af kurser

 

Du skal først møde Hr. Brinkerhoff

Robert Brinkerhoff er manden bag en populær effektsikringsmodel, der er kendt som 40 – 20 – 40 modellen, hvor han satte fokus på vigtigheden af forberedelse og opfølgning for at få fuld effekt af en læringsproces – eksempelvis et kursus. Da direktører, ledere og konsulenter verden over fik fingrene i denne model tog det fart, for det giver virkelig pondus på bundlinjen hvis effekten af en læringsproces er optimal!

Men hvad er 40 – 20 – modellen egentlig?

40 – 20 – 40 modellen

Helt kort, så beskriver 40 – 20 – 40 modellen, hvordan du skal fokusere din energi før,under og efter selve kurset, hvis det er hvor du vil sikre effekten af din læring:

Det her er en lidt forsimplet udgave af 40-20-40 modellen, så nu får du den lidt længere version. Og vi starter med den forskning, der ligger bag Brinkerhoffs model.

Robert Brinkerhoff valgte spørge en lang række kursusdeltagere, hvor de havde brugt den største del af deres energi i et kursusforløb (før, under eller efter?) og målte derefter på, hvor stor effekt de havde haft af selve kurset. Resultatet var overraskende, og blev til 40-20-40 modellen. Brinkerhoffs resultater viste, at:

De er selvfølgelig lidt en forskel på de to udlægning er af 40-20-40 modellen, så er det en vigtig pointe, når du arbejder med effektsikring:

Du skal prioritere meget mere af din energi på forberedelse og opfølgning, end du tror!

Hvorfor effektsikring

Først og fremmest skal du arbejde med effektsikring, fordi det er super ærgerligt, hvis du spilder din tid. Det kan være nemt nok at vide, om du spilder tiden på den korte bane, men i større processer og langvarige projekter, så bliver det pludselig lidt sværere.

Står eksempelvis overfor en stor forandringsproces, så er det ikke kun selve eksekveringen af forandringen, der er vigtig at have fokus på. Det er faktisk kun de 20 % af det samlede arbejde. Resten af din opgave er planlægning og opfølgning.

7 skridt til maksimal effekt af dit næste kursus

Har du også prøvet at være afsted på det mest inspirerende kursus? Altså sådan et hvor du kommer hjem helt høj af al den nye viden du skal revolutionere din arbejdsdag med. Så har du sikkert også oplevet, hvordan hverdagens klamme hånd hurtigt kvæler din nye viden med gamle vaner. Så stille og roligt glider kursusmappen om bagerst på hylden og alt det gode du har lært går samme vej.

Nu skal det være slut med ineffektive kurser. Her får du en model for effektsikring af dit næste kursus, der ikke bare gør det endnu sjovere at tage på kursus, den giver dig også maksimalt smæk for skillingen. Og det bliver din økonomichef helt sikkert også glad for.

Det skal du gøre før kurset starter

1. skridt

Forberedelse

– hvordan vil jeg bruge kurset, når jeg kommer tilbage?

Spørgsmål du skal stille dig selv:

2. skridt

Målafklaring

Hvad er mit mål med kurset?

Spørgsmål du skal stille dig selv:

 

Læs vores guide om målsætning her

 

3. skridt

Vælg kursus

– hvilket kursus er det rigtige for dig?

Først når du ved, hvad du rent faktisk vil lære på kurset, så kan du vælge det helt rigtige kursus for dig. Det er ikke sikkert, der findes lige præcis ét kursus for dig. Kunsten er at finde det kursus, der hjælper dig bedst videre.
 

 Hent tjekliste til forberedelse af kursus her

 

 

Det skal du gøre under kurset

4. skridt

Læring

– aktiv og engageret deltagelse

Det skal du være opmærksom på under selve kurset

 

Det skal du gøre efter kurset

5. skridt

Gør det

– får du afprøvet din nye viden i praksis?

6. skridt

Målopfølgning

Nåede du dine mål med kurset?

7. skridt

Effekten

– hvad har du taget med fra kurset, som rent faktisk virker i din arbejdsdag?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

MENU