Jeg tror på, at der er en ramme omkring det gode lederskab, som du skal kende. Så er det er op til dig, hvordan du fylder denne ramme ud.
Helt overordnet så handler ledelse om at give andre mennesker muligheder.
Den gode leder snurrer ikke rundt i kontorstolen dagen lang, fordi magten dufter dejligt. Den gode leder arbejder for et fællesskab. Et fællesskab, der trækker i samme retning.
5 kendetegn ved den gode leder
Jeg startede med at fortælle om rammen omkring det gode lederskab. En ramme, der danner fundamentet for det gode lederskab. Den ramme består af 5 egenskaber, som jeg mener, den gode leder besidder.
Den gode leder:
- Udviser tillid til andre mennesker
- Skaber tillid mellem andre
- Lytter til medarbejderne
- Uddelegerer ansvar og opgaver
- Begrunder sine beslutninger
Men de fem punkter er kun en ramme. Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed og person til person, hvordan rammen skal fyldes ud, for at du får lige netop den cocktail af handlinger, egenskaber og værdier, som giver dig titlen: “En hamrende dygtig leder”.
[golearn-box id=”6949″]
Tillid og social kapital i ledelse
Så er det blevet tid til at dykke lidt ned i teorien. Resten af dette modul fokuserer på to centrale begreber i lederskabet:
- Tillid
- Social kapital
Tillid
Du er afhængig af andre mennesker, når du er leder. Så tilliden til andre mennesker er afgørende. Du skal eksempelvis have tillid til dine medarbejderes selvstændige ageren og brug af viden.
Du kan forstå tilliden som limen, der styrker og holder relationer sammen. Tillid mellem dig og dine medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder knytter jer tættere sammen, og dermed er der større sandsynlighed for, at kommunikationen glider, aftaler bliver overholdt og engagementet vokser.
Som leder kan du opbygge, udvikle og udvide tilliden ved at:
- Engagere dig
- Lytte
- Afgrænse
- Opstille visioner
- Forpligte dig
Hvorfor er det så vigtigt at kunne udvise tillid?
Virksomhedens sociale kapital
Når vi taler om social kapital i virksomhedssammenhænge, så dækker begrebet over alle de fordele, som vi får ved at samarbejde.
Den sociale kapital kan du booste som leder ved at arbejde med den interne tillid. Det smitter af på samarbejdsevnerne. Og det kan altså virkelig betale sig.
Hvis du har bygget et stærkt fundament af tillid, så kan det være den sociale kapital, som bliver afgørende for, om I klarer jer gennem en krise. For har virksomheden eller afdelingen en stor social kapital, så er medarbejderne også mere engagerede, motiverede og villige til at gøre en ekstra indsats.
Så tillid og den sociale kapital er faktisk en konkurrencemæssig fordel, der kan være meget dyrebar for hele virksomheden. Og det er faktisk en fordel, vi har som land.
I Danmark har vi en meget høj grad af tillid til hinanden. Det findes der mange studier af, men du kan eksempelvis dykke ned i Gert Hofstedes meget populære analyser her. En af de ting Danmark udmærker sig ved er, at medarbejdere og ledelse har meget tillid til hinanden i Danmark. Samtidig har vi et meget lavt konfliktniveau.
Den kombination giver os en unik fordel, som andre lande ikke lige sådan kan kopiere. Det ligger så at sige allerede i vores kultur. Den sociale kapital i virksomhederne kan man ikke købe sig til. Den skal optjenes gennem generationer, udvikles og vedligeholdes hver dag.
Kurt Larsen skriver
Sjovt at lade andre sætte ord på, hvad en god leder er og så kan se sig selv i beskrivelsen. Aldrig tænkt meget over min ledelsesstil….At sætte pris på mennesker og deres resultatskabelse har altid faldet mig helt naturligt.
Kan fint genekende dine input i mine medarbejdertilbagemeldinger på LinkedIn ;0)