Selvom branding kan virke som et område, hvor man sagtens bare kan prøve sig lidt frem, som man vil, så er der masser af gode grunde til at tænke sig rigtig godt om og skabe en god og gennemtænkt strategi for området. Det er nemlig et af de steder, mange virksomheder kan skille sig rigtig stærkt ud fra deres konkurrenter, og det dykker denne artikel lidt ned i.
Der er altid nogle områder i en virksomhed, som prioriteres højst, og i rigtig mange tilfælde er det ikke brandingen, som står i første række. Det er derimod områder som økonomi, kundeservice og andre ting, som dog på mange måder alligevel hænger virkelig meget sammen med netop branding. Det er nemlig ufravigelige ting, som for det meste vil være afhængige af hinanden, og når denne artikel sætter fokus på netop branding, er det jo netop fordi, at området ikke skal pakkes væk under de andre ting. Det handler om at finde den rette balance, og her er branding naturligvis et vigtigt element.
Når du brander din virksomhed, er du med til at sætte fokus på den – både på godt og ondt. Derfor handler det om, at man altid er fokuseret på at brande i en positiv retning, fordi alt man gør i princippet kan gå ud over en eller skabe positiv omtale. Hver gang du bevæger dig i virksomhedsøje, er du med til at give firmaet et brand – hav det i baghovedet.
Men hvordan er det så, man helt konkret kan lave tiltag, hvor man aktiv går ind og brander sin virksomhed? Det får du nu fem gode bud på.
Start med tryksager
Selvom det kan lyde gammeldags, så er det bestemt ikke nødvendigvis tilfældet, når man taler om tryksager. Langt de fleste virksomheder har brug for at få trykt nogle ting på den ene eller anden måde, uanset om det gælder visitkort, plakater, hæfter eller noget helt fjerde. Det er dog ikke helt lige meget, hvor man får sine sager trykt, da der selvfølgelig kan være stor forskel på kvaliteten og priserne.
Det handler sommetider om, at man tilpasser det trykte til virksomhedens image. Vil man gerne iscenesætte nogle logoer, farver eller slogans, så er det ofte en god idé at få netop det med på disse tryksager. Det kan skabe en vis genkendelse hos modtager, hvilket selvfølgelig i de fleste tilfælde vil være en fordel. Leder du efter lasertryk, så læs her.
Sociale medier
Det er efterhånden ikke længere en nyhed, at sociale medier er vejen frem i rigtig mange sammenhænge, og det er da også et enestående redskab, når man taler om branding. Sociale medier kan bare nogle ting, som er svære at finde andre steder, for de kan skabe en hurtig og bred interaktion med målgrupperne. Det vil sige, at man hurtigt kan komme i kontakt med mange mennesker, som altså potentielt er kunder.
Det er samtidig nogle medier, hvor tingene hurtigt kan gå rigtig galt, hvis man ikke har tænkt sig godt om. Det er derfor vigtigt at være bevidst om, at man faktisk har en strategi, når man gebærder sig på disse platforme, så man ikke risikerer at gå helt galt i byen.
Giv noget af dig selv
Det er generelt en rigtig stor fordel, når man brander en virksomhed, at man giver noget af sig selv. Det er vigtigt, at man viser engagement, og at man selv tror på projektet, for det kan nemt smitte af på kunder eller interessenter. Man kan give noget af sin personlighed på mange måder, og man behøver bestemt ikke krænge sin sjæl ud for at opnå dette. Det kan også sagtens handle om, at du tør smile og være positiv, og du tør sige din mening, så det hele ikke bliver for stift og upersonligt.
Fortæl om projektet
Det er faktisk slet ikke så dum en ide at snakke om sin virksomhed, når man har muligheden. Det kan nemlig sagtens hjælpe til, at flere kommer til at kende til den, og lige pludselig står de måske og skal bruge en ydelse, som du kan levere. Det handler om at få plottet navnet ind flest mulige steder, og det hænger selvfølgelig også sammen med punktet om tryksager.
Hold din sti ren
Når du brander din virksomhed, er det vigtigt at holde din sti mest muligt ren. Der kan selvfølgelig altid være småfejl at finde, men det er vigtigt, at det ikke kommer til at fylde for meget. Er det tilfældet, vil det smitte af på folks syn på dig og din virksomhed, og det vil selvfølgelig koste dig på den lange bane.
Sørg for, at du gør tingene ordentligt, efter loven og kender du skrevne og uskrevne regler. På den måde kommer du oftest længst i en branche, hvor de andre spillere også kender disse regler.
Skriv et svar