Det er absolut ikke ligegyldigt, hvordan dine medarbejdere sidder på arbejdspladsen. En ny undersøgelse fra Cornerstone OnDemand og Harvard Business School viser, at hvis man sætter de rette medarbejdere tæt sammen, kan en virksomhed øge sit overskud med op til 1 mio. dollars om året.
En af de helt store opgaver som leder er at finde ud af, hvordan man motiverer medarbejderne, så de kan yde deres allerbedste. Det er der skrevet mange bøger om, og der investeres store mængder penge i strategier, der kan være med til at øge medarbejderproduktiviteten, og dermed virksomhedens overskud. Men en ny undersøgelse viser nu, at du ved ganske simpelt at flytte rundt på dine medarbejdere kan opnå en hurtig og billig måde at øge produktiviteten på. Undersøgelsen, der er udført af Cornerstone OnDemand og forskere fra Harvard Business School, viser hvordan afstanden mellem to ansattes skriveborde kan påvirke forskellige former for produktivitet, og at man ved at sætte de rette typer af medarbejdere tæt på hinanden kan øge produktiviteten med 15%. For en virksomhed med 2.000 medarbejdere kan en strategisk ”siddeplan” f.eks. betyde, at man kan øge overskuddet med op til 1 mio. dollars om året.
Undersøgelsen, der er den første af sin slags, analyserede data fra mere end 2.000 ansatte i en stor teknologivirksomhed med flere afdelinger i USA og Europa i løbet af en to-årig periode. Analysen konkluderede, at hvem en medarbejder sidder ved siden af kan have en væsentlig indflydelse på hans eller hendes præstationer på jobbet, både i positiv og negativ retning.
3 forskellige typer medarbejdere
Undersøgelsen viste, at der findes tre typer af medarbejdere: Produktive, Generalister og Kvalitetsorienterede. De produktive medarbejdere er som navnet antyder meget produktive, men mangler kvalitet. Hvorimod de kvalitetsorienterede medarbejdere producerer en bedre kvalitet, men mangler noget i produktiviteten. Generalisterne er gennemsnitlige på begge parametre. Undersøgelsen viste, at der var en større afsmittende effekt på de områder, hvor medarbejderen var svagest. Ved at sætte produktive og kvalitetsorienterede medarbejdere sammen og generalisterne sammen for sig selv i deres egen gruppe, opnåede man en 13% forøgelse på produktiviteten og en 17% forøgelse på effektiviteten.
Kort sagt kan man skabe symbiotiske forhold ved at sammensætte medarbejdere med modsatte styrker. Det viste sig, at de, der er stærke på ét område, ikke blev påvirket af en afsmittende effekt på dette område – men at de til gengæld var meget påvirkelige af en afsmittende effekt på deres svage områder.
3 vigtige ting du skal vide om ”spatial management”
Og hvordan kan du så bruge det i praksis som leder? Her er tre ting, som du bør vide om såkaldt ”spatial management” – kunsten at fysisk placere dine medarbejdere på den bedste måde.
- Sæt folk med forskellige styrker sammen
Ifølge rapporten findes der tre typer af medarbejdere: 1) Produktive, 2) Generalister og 3) Kvalitetsorienterede. Rapporten viser, at den bedste sammensætning af medarbejdere er de symbiotiske forhold mellem medarbejdere fra forskellige kategorier. F.eks. vil en produktiv medarbejders tidsstyring smitte af på en kvalitetsorienteret medarbejder og hjælpe ham eller hende med at blive hurtigere til sit arbejde.
For at definere hvilken kategori en medarbejder falder ind under kan du tænke i spørgsmål som:
- Hvor lang tid tager det medarbejderen at færdiggøre en opgave? Produktive medarbejdere er hurtige til at gøre deres opgaver færdige, men kvaliteten er ikke helt i top.
- Hvor tilfreds er modtageren af den færdiggjorte opgave? Kvalitetsorienterede medarbejdere leverer overlegen kvalitet, men de tager sig tid til opgaven.
- Er medarbejderen både relativt produktiv og fokuseret på kvalitet? Generalisterne er gennemsnitlige på begge områder.
- Afsmitningen virker begge veje
Hvor det kan have en positiv effekt at sætte visse mennesker tæt sammen, kan det på samme tid være tilrådeligt at adskille visse andre typer medarbejdere. Tager man for eksempel en type som ”den giftige medarbejder” – altså en medarbejder der har en dårlig indflydelse på en virksomheds ansatte og/eller skader dens ejendom – virker afsmitningen på kolleger, der sidder tæt på, lige så stærkt, som når der er tale om en positiv afsmitning. Og har man to eller flere ”giftige” medarbejdere siddende tæt sammen øger det negativiteten, og faktisk øger det risikoen for at én af dem bliver fyret med 27%.
Det kan derfor være en rigtig god idé at udføre medarbejder-rundspørger med fokus på engagement og tilfredshed på arbejdspladsen. Ved at holde godt øje med sådanne undersøgelser, kan man som leder tidligt spotte de negative og ”giftige” medarbejdere. - Omstrukturer og øg din omsætning
Når først du og din virksomhed har identificeret hvilke negative og positive afsmitninger, der er på spil på arbejdspladsen, og hvordan de påvirker dine ansatte, kan du som leder træde ind med en plan for siddepladser. Vi tænker ikke normalt på fysiske kontor-rum som noget, der er påvirket af Big Data. Men denne undersøgelse viser, at beslutninger om, hvem der sidder sammen med hvem, kan have kæmpestor indflydelse. Og man kan med fordel tage disse beslutninger med strategi og data-input som hjælp. I forhold til mange andre strategiske tiltag er ”spatial management” en relativ billig metode og bør ses som en vigtig ressource, når man tænker i medarbejderengagement og produktivitet.
Vil du vide mere om ”spatial management”, kan du læse den fulde rapport “Planning Strategic Seating to Maximize Employee Performance” her: www.csod.com/strategicseating
Skriv et svar