Mangler hos ledelsen er den største forhindring for danske virksomheders digitalisering af deres HR-systemer. Det viser en undersøgelse fra IDC, der er sponsoreret af Cornerstone OnDemand, en ledende global leverandør af cloud-baserede løsninger til læring og human capital management.
Undersøgelsen, som er baseret på svar fra 1.469 HR-ansatte og ledere fra 14 europæiske lande, deriblandt Danmark, viser, at der er en lang række udfordringer i forhold til at komme godt igennem den digitale transformation.
Danske virksomheder prioriterer digitalisering højt
De fleste danske virksomheder ser digitalisering som en høj prioritet og ønsker at implementere digitale forretningsmodeller og ny teknologi. Men på trods af at hele 83 procent mener, at HR spiller en væsentlig rolle inden for digitaliseringen af en virksomhed, er hver femte danske virksomhed (20 procent) endnu ikke gået i gang med digitaliseringsprocessen. 57 procent er enten i gang med eller færdige med at digitalisere deres systemer, men for de 20 procent, der endnu ikke er påbegyndt deres digitale rejse, er der fortsat meget at tage fat på.
Undersøgelsen har set på, hvilke forhindringer, der ligger i vejen for den digitale transformation, og på dette punkt afviger Danmark fra resten af Europa. I Danmark ser de adspurgte HR- og afdelingschefer de største forhindringer som værende ”mangel på knowhow”, ”mangel på visioner fra ledelsen” og ”mangel på økonomiske ressourcer”, hvorimod det i langt de fleste europæiske lande handler om et problem med virksomhedskulturen og kulturelle forhindringer hos arbejdsstyrken.
Samtidig viser undersøgelsen, at HR- og afdelingslederne i Danmark er allermest tilfredse med deres værktøjer til ”onboarding” – altså den måde, man får nyansatte introduceret til virksomheden og præsenteret dem for virksomheden og dens kultur, såvel som jobfunktioner. Dette kan være én af grundende til, at danske HR- og afdelingschefer ikke oplever de samme kulturelle hindringer, som i andre europæiske lande, hvor onboardingen måske er mindre succesfuld.
Når man skifter over til digitale forretningsmodeller, kræver det ofte forandringer af organisationens kerneprocesser, og den største forhindring for dette ligger ofte hos menneskene i virksomheden, og ikke hos teknologien i sig selv. Men i Danmark er det ikke så meget virksomhedernes interne kulturelle modstand, der ses som problemet, men tværtimod mangler hos ledelsen. Og det kan blive et stort problem , især for de sidste 20 procent af virksomhederne, der endnu ikke er i gang med digitaliseringen.
Sådan bliver du katalysator for den digitale transformation
Men hvad kan man så gøre som leder for at undgå at være en forhindring? Hvordan kan man være katalysator og få gang i den digitale transformation i sin virksomhed? Her får du 10 top tips.
- Vær klar på virksomhedens strategi – Hvordan afstemmer du dit digitaliseringsprojekt med virksomhedens overordnede strategi? Udarbejd en vision sammen med dit team og kommuniker den ud så ofte som muligt. Din vision skal være dit mantra.
- Vær klar i dine målsætninger – Indarbejd konkrete fakta, omkostninger, analytik og også gerne nogle ambitioner i målsætningerne for dit projekt, og definer hvordan du vil måle projektets succes.
- Forbered dine folk på forandringen – Vær ikke bange for forandring. Vær helt ærlig over for dine ansatte og forklar hvilke forandringer, der følger med den nye teknologi. Lav evt. workshops i forandringsledelse og bliv ikke fristet til at sælge den nye teknologi som noget, der ligner det gamle system, bare bedre. Forklar hvilke fordele, der er, og hvordan visse arbejdsprocesser bliver forenklede, når først man har lært det nye system.
- Vær forberedt på at skulle tage beslutninger – Sørg for at have en god styringsproces på plads, udpeg alle relevante beslutningstagere på forhånd, og sæt dig ind i, hvilke opgaver, der vil opstå i forbindelse med projektet, hvem man skal tale med om hvad, og hvordan man håndterer eventuelle uforudsete problemer.
- Få lavet en løsning, som dine medarbejdere ønsker at bruge – Engagér dine medarbejdere i processen, så de kan være en del af projektet fra dag ét! Netværk med virksomheder, der ligner din, og find ud af, hvad de har gjort. Vær fokuseret og stringent og sørg for, at opbygningen af den nye teknologi passer til din vision. Og husk konstant at holde fokus på enkelhed. Skal man klikke på alt for mange ting alt for mange gange, kommer dine medarbejdere ikke til at bruge det.
- Afstem processerne – Sørg for detaljerede evalueringer af de processer, der skal involveres i digitaliseringsprojektet, og foretag de ændringer, der er behov for. Husk at en del ting kan gå tabt i ”oversættelsen”, når du konverterer manuelle processer til digitale.
- Tænk fremsynet – Det er en god idé at tænke i en samlet løsning til dét, man kalder human capital management af dine ansatte. Når du vælger en samlet løsning, skal du huske, at ”samlet” (eller ”unified” på engelsk) ikke betyder integration af systemer, men derimod ét enkelt system, der kan give dig alle de løsninger, du har brug for, i én brugerflade.
- Håndter alle, der har interesse i projektet – Sørg for at få alle relevante folk med rundt om bordet, når du planlægger. Vær helt klar omkring din vision og dit råderum, og sørg for at påvirke dem, du samarbejder med, så du ikke ender med at blive påvirket af, hvad de ønsker, og ender med at skulle tage beslutninger, der er uden for dit råderum.
- Test før du implementerer – Test, test igen, og lav så et pilotforsøg med din nye løsning. Udryd eventuelle fejl, inden du går i gang med den fulde implementering. Brug et netværk af superbrugere til dette, gerne repræsentanter fra forskellige afdelinger i virksomheden, og inkludér dem, der var med i designfasen. Benyt dig af disse superbrugere som ”folkets stemme”, men også som et effektivt kommunikationsværktøj under og efter implementering, så dine ansatte hører om de gode ting via mund-til-mund-metoden.
Kort og godt – hold det hele så enkelt som muligt! – På den måde får dine medarbejdere adgang til et system, der også kan forenkle deres arbejdsprocesser.
Skriv et svar