Det lyder egentlig nemt nok: “Jeg vil gerne være en retfærdig leder”. Men sandheden er, at det er ekstremt svært. Først og fremmest skal du give slip på idéen om, at andre skal behandle dig retfærdigt. Du skal istedet lægge alle dine kræfter i, at blive opfattet som retfærdig – en retfærdig leder.
Idéen om retfærdighed er en svær balancegang. Hvis du insisterer på, at andre skal behandle dig retfærdigt, så risikerer du at skade dig selv. Men hvis du fokuserer på at behandle andre retfærdig, så bliver dit liv lettere, mere produktivt og med meget færre ubehagelige konfrontationer på arbejdspladsen.
Denne artikel er skrevet med inspiration fra Albert J. Bernstein, Ph.d. i klinisk psykologi. Hans tanker kan du finde i bøgerne “Emotional vampires at Work” og “Am I the Only Sane One Working Here?“.
Du skal gå forrest
Albert J. Bernsteins hovedpointe er faktisk ganske simpel. Nøglen til at blive opfattet som en retfærdig leder overfor dine medarbejdere, er din evne til at vise, at du forstår dine medarbejdere og kan se verden fra deres perspektiv.
Det er ikke nok, at du fortæller medarbejderne, at du forstår dem. Du skal selv gå forrest, når du udstikker retningen for dine medarbejdere. Som det gamle ordsprog siger:
“You gotta practice what you preach!”
Dine medarbejdere er faktisk ligeglade med, hvad du siger. De lytter nemlig ikke. Det er noget helt basalt menneskeligt. Vi aber efter. Så deres opfattelse af dig som en retfærdig leder afhænger i høj grad af, hvad du gør og meget mindre af, hvad du siger.
Og hvis du ikke bliver opfattet som en retfærdig leder, så har du et problem. Det vil nemlig betyde, at dine medarbejdere tilbageholder vigtig viden for dig. Viden der er afgørende for virksomhedens evne til at yde.
Så læg dig i selen, og vær den retfærdige leder, som du gerne vil opfattes som!
Her er tre råd, der får dig godt i gang!
- Du skal ned på gulvet
- Vær specifik og konkret
- Ser det rigtigt ud?
1. Du skal ned på gulvet
Det er bare med at komme i sving. Smøg ærmerne godt op, drop de fine fornemmelser og kom ned på gulvet, hvor dine medarbejdere er. Så ofte det er muligt. Og når du ikke er til stede, så skal de vide, hvad du laver.
Jo mere de ved, hvad du laver, jo mere tiltro har de til, at du knokler sammen med dem.
Hvis du eksempelvis bruger meget tid på møder, så fortæl om mødernes indhold, hvordan påvirker det medarbejderne i deres arbejdsdag, og hvilken betydning har det for jeres afdeling?
Mennesker bliver motiveret af ansvar. Og ansvarsfølelsen kommer, når vi bliver inddraget i situationer med betydning. Når du fortæller om dine mødeaktiviteter, så knytter du dine medarbejdere tættere til dig og organisationen.
Grundlæggende handler det om tillid.
Det, at du deler vigtige informationer med dine medarbejdere, er et udtryk for din tillid til dem. De ved nu, hvor de har dig. Og det er stort skridt i forhold til at blive opfattet som en retfærdig leder.
2. Vær specifik og konkret
Du må aldrig være bange for at forklare tydeligt, hvad du mener, der skal til for at gøre et godt stykke arbejde. Du skal være åben og fortælle det, når en medarbejder gør et godt stykke arbejde. Det er den lette del af opgaven, men det er mindst lige så vigtigt, at du også er åben, når dine medarbejdere har gjort noget dårligt.
Hvis du har rene linjer mellem dig, dine medarbejdere og resten af organisationen, så ved alle, hvad de kan forvente af dig som leder, hvad de skal forholde sig til som medarbejdere, og hvordan de skal løse deres opgave.
3. Ser det rigtigt ud?
Det er en af de allerførste regler du lærer, hvis du arbejder med Public Relations:
“Hvordan, det tager sig ud, er vigtigere, end hvad det er.”
Hvis du vil have, at dine medarbejdere skal se dig som en retfærdig leder, så skal du gå forrest, så det ser rigtigt ud i deres øjne. Du skal tro på det. For det gør en kæmpe forskel.
Hvis dine medarbejdere opfatter dig som en retfærdig leder, så vil de gøre næsten alt for dig. Hvis ikke, så gør de kun, hvad de får besked på – intet mere.
Hvad gør du, for at være en retfærdig leder?
[Artiklen her af vores frie fortolkning af denne artikel]
Skriv et svar