Coaching handler om at finde frem til potentialet i andre mennesker, og bidrage til at modtageren får udnyttet sit fulde potentiale, så de kan få mest ud af deres arbejde eller dem selv som menneske. Som en coachende leder vil du derfor kunne hjælpe dine medarbejdere med at få mere ud af deres arbejdsindsats. Det resultat, du kan opnå som en succesfuld coachende leder, er mere effektivitet i din afdeling – der vil være mere direkte og åben kommunikation og arbejdsmiljøet vil være præget af effektivitet og fokus på ”bolden”
Men hvordan opnår du så succes som coachende leder? Vi giver her 5 tips, som kan hjælpe dig godt på vej.
5 tips til den gode coachende leder
Vi har samlet 5 gode tips til den coachende leder. Det er:
- 1. Tro altid på det gode i medarbejderen
- 2. Få medarbejderen til at tage ansvar og give commitments
- 3. Anvend en strukturmodel for dine coachingsessioner
- 4. Sikre at der altid bliver udarbejdet en handlingsplan
- 5. Lyt til dine medarbejdere
1. Tro altid på det gode i medarbejderen
Som leder opnår du en coachende adfærd, hvis du tror på at medarbejderen er i stand til at løse sine arbejdsopgaver, og er motiveret for at komme i gang med dem. Det kan virke hæmmende for medarbejdernes arbejdsindsats og motivation, hvis du som leder ikke udviser den tillid til medarbejderne, som de har brug for fra din side.
Hvis medarbejderne føler sig konstant overvåget, føler at du hele tiden kigger dem over skulderne og at der hele tiden skal tjekkes op på hvordan de udfører deres arbejdsopgaver, står du tilbage med medarbejdere, som mister lysten til at gøre et godt stykke arbejde, og i værste fald også mister lysten til at være proaktive.
2. Få medarbejderen til at tage ansvar og give commitments
Samtidig med at du skal have tillid til medarbejderne, skal du også tillade dem selv at tage ansvar for deres arbejdsopgaver. Ved at give dine medarbejdere frihed under ansvar giver du dem mulighed for at træffe egne beslutninger og planlægge arbejdet efter definerede rammer og mål.
Medarbejderne kan dermed lave netop det, som de brænder for, og på den måde sikrer du, at de oplever mere arbejdsglæde i hverdagen, og at de trives bedre i deres arbejde. Samtidig får du også fagligheden og kreativiteten frem i medarbejderen, som er udgangspunkt for et godt stykke arbejde. Du vil på den måde opleve at dine medarbejdere giver commitments for deres arbejde og er motiveret.
Hvis du som leder ikke giver dine medarbejdere lov til at tage ansvar, vil du opleve at de vil miste motivationen og i værste fald køre sure i deres arbejdsopgaver, da de ikke har mulighed for at arbejde med de opgaver, som de brænder for udover de ”kedelige” opgaver, som skal laves.
3. Anvend en strukturmodel for dine coaching sessioner
Ved at bruge coaching strukturmodellen GROW opnår du effektive coaching sessioner med dine medarbejdere, da sessionerne vil være struktureret. Du vil først og fremmest være klar over målet med selve coaching sessionen, men du vil også sammen med medarbejderne fastlægge mål for deres arbejde.
Du vil få forståelse for medarbejdernes nuværende situation, og på det grundlag kan medarbejderen og dig sammen gennemgå de forskellige handlingsmuligheder for at medarbejderne når det fastlagte mål/resultat.
Samtidig vil du få en forståelse for medarbejdernes motivationsniveau. GROW-modellen gør altså, at du sikrer, du sammen med medarbejderne gennemgår fire trin, som vil sikre at der kommer det bedste ud af coaching sessionen og medarbejdernes opgaver.
https://www.youtube.com/watch?v=tpO_47DVLzU
4. Sikre at der altid bliver udarbejdet en handlingsplan
Hvis der ikke bliver udarbejdet en handlingsplan for medarbejdernes mål, risikerer du at de sidder fast i deres situationer, har svært ved at danne sig et overblik over opgaven, og ikke ved hvor de skal starte, hvilket gør at opgaven kan blive flyvsk for en medarbejder, og at medarbejderen mister motivationen for at gå i gang med opgaven.
Det er derfor vigtigt, at der udarbejdes en plan, når du og dine medarbejdere er nået til enighed om et mål.
På den måde skaber du et commitment hos medarbejderne for den efterfølgende plan og næste skridt, og du sikrer at dine medarbejdere er motiverede for at komme i gang da de vil have en klar struktur for hvordan de skal bære sig ad med opgaven.
5. Lyt til dine medarbejdere
Hvis du ønsker at opnå succes som coachende leder, er noget af det vigtigste, at du kan lytte til dine medarbejdere.
Ligesom tillid, som nævnt, virker fremmende på dine medarbejderes motivation og lyst til at gøre et godt stykke arbejde, er det også fremmende for medarbejdernes arbejde, hvis de føler sig lyttet til, og hvis de føler at der bliver taget stilling til deres ideer, i stedet for kun at komme med dine egne meninger, og give udtryk for at du ikke bryder dig om deres ideer, som kan være meget demotiverende for dine medarbejdere.
Coaching handler om at få medarbejderen til at finde løsningen ikke at give dem løsningen.
Hos Connection Management mener vi, at coaching styrker udviklingen og motivationen af medarbejdere til at nå deres mål. Vi mener derfor, at coaching er til gavn for både ledelsen og medarbejderne. Vi tror på, at hvis du som leder følger disse 5 tips, og bruger coachende egenskaber i din lederadfærd, kan du få større udbytte af dine ansattes, og det er netop dét, som kendetegner den succesfulde coachende leder.
God fornøjelse.
Læs også: Hvad pokker skal jeg med coaching? Få svaret fra 7 eksperter her
Lillian Hundahl skriver
Få norske Susann Gjerdes bud på emnet ved at læse hendes godt 10 år gamle bog: “Coaching – hvad, hvorfor, hvordan” (Forlaget Samfundslitteratur).
Bogen indeholder 4 dele: 1) Historie, teori og formål. 2) Tankesæt, holdning og relation. 3) Coachingfærdigheder 4) Coachingmetode, gode råd og praktisk anvendelse.
Hun har efter min mening fat i kernen – at coaching er lige så meget et TANKESÆT og en VÆREMÅDE som en konkret metode eller et sæt af teknikker.. Bogen giver fin introduktion til en række coachingmetoder og -teknikker og er en blanding af teori og praksis.
Er du professionelt interesseret i coaching, kunne du se ICF Danmarks hjemmeside og læse om, hvordan du via ICF’s certificeringsproces kan blive trænet i 11 kernekompetencer og certificeret efter international standard. Ikke fordi certificeringsdiplomet i sig selv er noget – men fordi ICF kræver både teoretisk ballast og ISÆR praktisk erfaring og beviser på praktisk kunnen i form af bla. båndede coachingsessions, hvor du viser, at du forstår og behersker tankesæt og væremåde og ikke bare et sæt teknikker. Alt efter praktisk erfaring og teoretisk grundlag kan du opnå anerkendelse af begynder-, øvet eller ekspertniveau. Det sidste har indtil nu kun ganske få danske coaches opnået. Uanset hvilket af de tre niveauer du sigter efter, får du i processen værdifuld træning i forhold til dig selv som coach jf. Susann Gjerdes.