Servicedesign. Ordet vinder stille frem. De gode cases popper op rundt omkring. Alle lige fra sundhedssektoren til store private firmaer kalder på skarpe designløsninger for deres services.
Men hvad er servicedesign egentlig? Hvad skal du bruge det til?
Det får du en kort introduktion til her. Med masser af inspiration til, hvor du kan blive klogere.
Hvad er servicedesign?
Servicedesign handler om at planlægge og organisere alle dele af en service for at forbedre kvaliteten og samtidig styrke interaktionen mellem udbyderen og kunden. Eller brugeren.
Servicdesign disciplinen er en samling af best practice på området. Metoder til at afdække brugernes behov, kortlægge brugerrejser og samtidig nysgerrigt undersøge og afprøve nye muligheder.
Og når popularitetsgrafen kun går opad for servicedesign, så handler det om metodikkens enorme potentiale. For designer og implementerer du succesfuldt nye services, så får du en bedre service på flere parametre. Det betyder gladere kunder.
3 principper i servicedesign
Når ideerne fra servicedesign skal oversættes til praksis, hvad er så de helt særlige karakteristika ved servicedesign tilgangen?
- Brugercentreret
Det er mennesket – brugeren, borgeren, patienten, medarbejderen – der er omdrejningspunktet i løsningen. - Co-creative
Stærke servicedesignløsninger bliver laver i sammenspil med forskellige fagligheder og brugerne. Det bliver også tydeligt, når du dykker ned i værktøjskassen. Metoderne til processen er fra forskellige fagfelter, og trækker veksler både på faglige traditioner fra eksempelvis antropologi, design og produktudvikling. - Holistisk
Servicedesignere fokuserer på hele forløbet. Det kan være patientens rejse fra indkaldelse til udskrivelse. Det er fra kunden træder ind af døren. Og det er når du pakker produktet op derhjemme. Fokus er på at designe hele den samlede løsning.
Servicedesign værktøjskassen
Skal du selv dykke ned i og udvikle på en service, så er her et inspirationskatalog af værktøjer, som du kan gribe til.
- Persona
En persona er en arketypebeskrivelse af din bruger. Personabeskrivelsen bygger på data indhentet fra undersøgelser, observationer og interviews med potentielle brugere.
Du kan sagtens have flere persona i dit arbejde. - Brugerrejse
En brugerrejse er et kort over de forskellige touch points brugerne rammer i interaktionen med en eksisterende service. Det er en skridt-for-skridt beskrivelse, der gør det muligt at beskrive de enkelte punkter, hvor brugeren interagerer med jer. - Service blueprint
Når du laver et blueprint er det et operationelt værktøj, der beskriver alle grundstenene i interaktionen. Det er ikke en beskrivelse helt ned i de små nitty-gritty detaljer, men der skal være lige præcis nok til, at du verificere og begynde implementeringen af en ny service.
Hvis du vil vide mere om servicedesign
Her får du en liste med inspiraiton til at finde mere information om servicedesign, værktøjskasser og meget andet.
- [Bog] This is Service Design Thinking af Jakob Schneider & Marc Stickdorn
- [Website] Servicedesigntools
Skriv et svar