Vi kender det alle sammen helt tilbage fra folkeskolen. Nogle ting er lette for os, og andre ting er svære for os. Og særligt de ting, vi har svært ved, får vi besked på at øve os i.
Tankegangen om, at vi især skal arbejde med vores svagheder følger mange mennesker ind i deres professionelle arbejdsliv og prædikes ligefrem på nogle arbejdspladser. Og det er en stor misforståelse, der forhindrer os i at trives og lykkes på arbejdspladsen. Ja, det er faktisk den misforståelse, jeg hyppigst støder på, når jeg, i kraft af mit arbejde som erhvervspsykolog, hjælper mennesker med at få succes i deres arbejdsliv.
Tankegangen om, at man udvikler sig mest ved at fokusere på sine svagheder er simpelthen lodret forkert. Vi ved fra forskning, at du har det største rum for både udvikling, trivsel og succes ved at fokusere på dine styrker.
Betyder det, at du helt skal ignorere din svagheder? Nej, men dit primære fokus skal ligge på dine styrker.
Får du ikke lov at udfolde din topstyrker, så skal du sige dit job op
Danskerne skifter job som aldrig før, og en af de mest populære årsager til at sige op er ønsket om personlig og faglig udvikling. Og jeg mener, at en opsigelse er den helt rigtige løsning, hvis du ikke har mulighed for at fokusere på dine topstyrker i dit arbejde.
Det kan måske lyde uansvarlig, når jeg sådan uden videre opfordrer dig til at sige dit job op, fordi du ikke får lov at fokusere på netop dine styrker, men jeg mener i virkeligheden, at det er det modsatte. Det er en måde at være ansvarlighed for din succes.
Hvis du ikke får lov at udfolde din topstyrker er der en stor sandsynlighed for, at du lige nu enten er stresset, fordi jobbet ikke matcher dine kompetencer, eller at du keder dig fordi dine kompetencer overmatcher jobbet. Det er hverken sundt for dig eller din karriere, og derfor mener jeg, at det er uansvarligt at forsætte i et sådant job.
Er du til gengæld i et job, hvor du føler, at tiden flyver af sted, når du arbejder, så er det et tegn på, at du er det rette sted. Du får lov at bruge dine topstyrker, du udvikler dig og føler et flow, fordi dine kompetencer matcher de arbejdsmæssige udfordringer.
Inden du siger dit job op, er det naturligvis altid en god idé at afsøge muligheden for, om du kan få lov at udfolde dine personlige drivere på din nuværende arbejdsplads. Er din arbejdsplads fremsynet, vil det ikke tage lang tid at imødekomme dit ønske og derved takke ja til en medarbejder, der er mere motiveret og udvikler sig til en dygtigere medarbejder i et hastigere tempo end tidligere.
Test: Find dine topstyrker
Er du i tvivl om, hvad dine styrker er? Så er du ikke den første. Over 5.000 mennesker har taget den internationalt anerkendte styrketest på min hjemmeside. Og du kan selv prøve den her: https://succespaajobbet.dk/styrketesten/
VIA Strength-testen, der er navnet på testen, er baseret på en videnskabelig tilgang til styrkeanvendelse og tester 24 forskellige styrker. Dem kan du se herunder:
- Kreativitet, opfindsomhed og originalitet
- Nysgerrighed og interesse for omverden
- Videbegær
- Dømmekraft og kritisk tænkning (Dømmekraft, kritisk tænkning…)
- Perspektiv
- Tapperhed og mod
- Vedholdenhed (Vedholdenhed, arbejdsomhed og grundighed)
- Troværdighed, ærlighed og ægthed (Ærlighed, autenticitet og ægthed)
- Entusiasme og energi (Gejst, entusiasme og energi)
- Venlighed og generøsitet
- Nærhed (Evne til at elske og blive elsket)
- Social intelligens (Social begavelse)
- Lederevner (Lederskab)
- Retfærdighed (Fairness, lighed og retfærdighed)
- Samarbejde og teamwork (Samarbejde og loyalitet)
- Tilgivelse (Tilgivelse og barmhjertighed)
- Beskedenhed (Beskedenhed og ydmyghed)
- Fornuft og velovervejet (Fornuft, forsigtighed og diskretion)
- Selvkontrol (Selvkontrol og selvbeherskelse)
- Værdsættelse af det smukke og sublime
- Taknemmelighed
- Håb og optimisme (Håb, optimisme og fremtidsorientering)
- Humor og glæde (Humor og leg)
- Mening og tro (Åndelighed, mening og tro)
De 24 styrker er delt op i 6 kategorier: Visdom og viden, mod, menneskelighed, retfærdighed, mådehold og transcendens.
Har du ikke før arbejdet med afsæt i dine topstyrker, så skal du glæde dig.
Måske har du lært, at du skal bide tænderne sammen og knokle, indtil du bliver bedre til de ting, du ikke har så let ved. Det er anerkendelsesværdigt og viser, at du har et stort drive. På kort sigt, vil du også blive glad, når du lykkes med at knokle dig i mål, men glæden varer bare ikke ved.
Den er kortvarig, og det skyldes, det vi psykologer kalder, habitueringseffekten, der kort fortalt betyder, at du hurtigt vænner dig til det, du umiddelbart bliver glad for og derfor knokler videre for at få det næste glædesfix.
Arbejder du derimod med dine topstyrker, så kommer den mentale trivsel automatisk, og denne arbejdsstil gør populært sagt dine hjerne klogere. Du bliver en skarpere problemløser, bedre til at samarbejde, tænker mere langsigtet og er mere forandringsparat og fleksibel. Det er videnskabeligt bevist.
Alle fortjener, at få succes på jobbet og glæde i livet. Og heldigvis, så hænger det sådan sammen, at de to ting følges ad.
Skriv et svar