Feedback opfattes forskelligt fra person til person – nogle har den opfattelse af at feedback er at gå direkte til kernen af problemet og fortælle, hvad personen har gjort galt, andre tror at det skal være positivt og handle om at rose, for at personen bliver bedre. Men er der en rigtig måde, og hvordan er den bedste tilgang til at give feedback?
I en virksomhed eller i en organisation er det vigtigt at give en god og konstruktiv feedback, hvis I har fokus på at blive bedre. Feedback kan bruges hvis en medarbejder har gjort noget galt, hvis du vil have en medarbejder til at blive bedre eller hvis du f.eks vil optimere en proces. Det er dog yderst vigtigt i alle sammenhænge, at feedbacken gives rigtigt for ellers kan det forstås forkert. Det er under alle omstændigheder vigtigt at din kommunikation er klar, når du giver feedback.
Direktør fra Noma, Peter Kreiner, sagde engang til et foredrag: ”Vi bliver kun nr. 1 i verden fordi vi ALTID vil være bedre. Så selv om vores kunder synes vores retter er fantastiske, så ved vi altid hvor vi kan forbedre os”. Det er dét, som feedback handler om – hele tiden at vide at der er plads til forbedring.
Feedback i 2 modeller
Vi bruger ofte 2 feedback modeller med fokus på positiv feedback, og forbedringer serveret på den helt rigtige måde, for hvis vi aldrig fortæller hvad der kan blive bedre, så vil intet blive bedre. Se videoen her, og få 2 redskaber til at give en god og positiv feedback, og skab en succeskultur, ved at give feedback løbende og på den rigtige måde.
https://www.youtube.com/watch?v=S5vZuPYOa44
God fornøjelse næste gang du skal give feedback!
Relaterede artikler
- Feedback er som en gave
- Smalltalk opbygger relationer og styrker samarbejdet
- Teamsamarbejde: Kan I være uenige uden at skændes?
- Generationsledelse
Skriv et svar