Ansættelsessamtalen er en vigtig disciplin for dig som leder, for det er afgørende for, at din sammensætning af medarbejdere er idéel til de opgaver, som du skal have løst. Sagt helt kort: Så skal du have styr på ansættelsessamtalen, hvis du vil være leder på en effektiv arbejdsplads, med høj medarbejdertilfredshed.
Sådan forbereder du dig til ansættelsessamtalen
Den største tjeneste du kan gøre dig selv i forbindelse med en ansættelsessamtale er god forberedelse. Og selvom det er vigtigt, så er det desværre noget som mange springer let henover. Undskyldningerne er alt lige fra manglende tid til for stor tro på egen erfaring.
Du skal både forberede dig alene og i samarbejde med de andre, der skal deltage i ansættelsessamtalen.
Forberedelse til ansættelsessamtalen for den enkelte består af:
- Gennemlæsning af ansøgninger og CV
- Opridsning af spørgsmål du ønsker svar på i den enkelte ansættelsessamtale
Forberedelse til ansættelsessamtalen i fællesskab består af:
- Få styr på praktiske forhold (mad, drikke, lokale osv.)
- Hvilke spørgsmål skal I have stillet i ansættelsessamtalen
Specielt spørgsmålene er vigtige. De forskellige parter i ansættelsesudvalget har forskellige præferencer for, hvad de vil spørge ind til. Det er vigtigt, at alle får svar på deres spørgsmål, ligesom det er vigtigt, at I kommer bredt rundt om ansøgeren.
Det er derfor du skal læse videre om de gode spørgsmål i ansættelsessamtalen herunder.
Sådan undgår du 3 mest almindelige fejl i ansættelsessamtalen
Fejl nr. 1: Manglende forberedelse
Nu har du jo læst det her indlæg, så du ved, at forberedelse er det fundament, der gør en kæmpe forskel til selve ansættelsessamtalen. Men ofte er du ikke den eneste, der er til stede under en ansættelsessamtale. Og lige så snart én af jer ikke har forberedt sig, så falder det til jorden. I får kun stillet de lidt rutineprægede spørgsmål, kandidaten får mulighed for at styre samtalen og det eneste I har tilbage, når samtalen er slut, det er jeres mavefornemmelse.
Det skal I gøre: Sæt forberedelsen i system, så alle I ansættelsesudvalget ved, hvad de skal gøre. Det kan være en stor hjælp for mange, hvis du laver en intern tjekliste. Det sikrer, at I kommer i dybden med hver eneste kandidat.
Og så er vi selvfølgelig frække nok til at sige: Du deler selvfølgelig denne artikel med dem.
Fejl nr. 2: Du glemmer kropssproget
Når du sidder overfor kandidaten, så er det nemt at blive fanget af, hvad der bliver sagt. Men det er en forsvindende lille del (kun knap 10 %) af vores kommunikation, der foregår via mundens linde strøm af ord. Resten er kropssprog. Læg mærke til kandidatens kropssprog. Hvad ser du? Engagement, træthed eller måske en automatiseret salgsmaskine.
Vi kan lære mange ting, når vi skal til jobsamtale, men de færreste kan gemme deres manglende interesse så langt væk, at det ikke afspejler sig i deres kropssprog. Derfor er det en vigtig indikator på, om du har fat i den rigtige kandidat til stillingen.
Fejl nr. 3: Du bukker under for presset
Populært siger vi, at det koster 100.000 kr. at lære en ny medarbejder op. Alligevel så lader mange ledere tidspres, vigtigere opgaver og andre undskyldninger stå i vejen for, at de ikke tager mere end én enkelt ansættelsessamtale med kandidaten inden de ansætter. Det øger risikoen for at ansætte den forkerte medarbejder markant.
Hvad kan I gøre? Lad forskellige interviewe de bedste kandidater i flere omgange. Umiddelbart virker det måske som mange timer til en ny ansættelse, men overvej lige hvor mange timer I skal trække ud af budgettet, når I har lavet en fejlansættelse, og igen skal bruge 100.000 kr. på at lære en ny kandidat op.
Skriv et svar