Ro skaber tryghed.
Ro skaber fokus.
Ro skaber resultater.
Men desværre er ro en egenskab ved god ledelse, der konsekvent bliver undervurderet.
Som ledere er det vores arbejde at skabe resultater gennem andre. Vi skal altså sørge for, at de mennesker vi har ansvaret for, har de bedste rammer for at skabe de bedste resultater, de kan. Den mest effektive måde at gøre det på er ro.
Ro til at få arbejdet og undgå pludselige forstyrrelser. Ro til at fokusere på opgaven. Ro til at få hjælp, når man har behov.
I denne artikel vil jeg introducere dig til 3 principper fra Calm Leadership metoden og hvordan den – via ro – kan gøre dig til en bedre og gladere leder.
1. Skab rolige rytmer
Det letteste redskab for at skabe ro er at skabe rytmer. Ligesom i musik er rytmen det fundament, der gør at guitarsoloen lyder fantastisk frem for kaotisk. Rytmer på arbejde gør også, at uforudsete ting kan håndteres uden stress så længe rytmen er bygget til det.
Her er mine favorit rytmer:
Daglige rytmer omhandler den enkeltes produktivitet. En god rytme for høj produktivitet er at fjerne alle forstyrrelser i de første timer. Så dit team får lavet dagens vigtigste arbejde, mens de er mest friske. Det kan du f.eks. gøre ved at holde interne møder om eftermiddagen. Og kun om eftermiddagen. Derudover kan du som dit daglige ritual slutte dagen af med en top 3 over ting, du vil have gjort til dagen efter så du møder forberedt op.
Ugentlige rytmer til at sikre fremgang og alignment. Hver fredag slutter mit team af med at lave et check-in, hvor de skriver, hvad der gik godt og skidt i ugen, hvad de nåede og hvad de vil nå i næste uge. At læse disse uge efter uge giver et enormt godt indblik i den enkelte på dit team. Mandag morgen inden de møder ind, har jeg så skrevet en fælles update på ugen, der sætter retningen. Denne rytme fjerner så mange problemer med ting, der kører af sporet eller folk der er på vej i den gale retning.
Månedlige rytmer handler om virksomheden. Nåede vi vores del og hvordan går det med de andre. En fælles status er en god måde at få alle up to date på.
Kvartalsvise rytmer handler om change management. Der er intet værre end ledere, der ændrer ting i tide og utide, så jeg elsker at udvikle hele virksomheden i forudsigelige steps. De første 2 uger af et kvartal kan bruges på at brainstorme og planlægge de ændringer man vil lave og så har man resten af kvartalet til at få det eksekveret. Det skaber forudsigelighed for den enkelte medarbejder og gør, at alle ved hvornår de skal byde ind, hvis de vil have ændringer indført.
At sætte disse rytmer gør en ellers kaotisk og omskiftelig hverdag forudsigelig for alle.
2. Ryd vejen for dit team
En stor fejl mange ledere laver er – med de bedste intentioner – at spilde deres teams bedste arbejdstid. Vi sætter en masse status møder op eller “tjekker ind” (læs: forstyrrer) i tide og utide blot for at vi kan være informeret.
Som ledere skal vi skabe resultater gennem andre, så vores job er at sikre os, at de har mest muligt tid til arbejdet.
Generelt kan jeg se, at det skaber meget ro at have tider, hvor man ikke kan have interne møder – specielt om morgenen hvor alles hjerner er friske. Teams der får lov til at arbejde i deres bedste timer yder bedre og er mere rolige.
Som leder får du også mere tid til at holde velforberedte og meningsfulde møder. Brug tiden til at skrive gode oplæg til kommende møder eller få lavet noget konkret arbejde, der gør fremtiden lettere for dit team.
3. Vær ekstremt tilgængelig
Mange ledere er produktive mennesker, der har svært ved at sidde på deres hænder. Det gør desværre, at de tit fylder deres kalender op med møder. Det gør det svært for deres team at få fat i dem.
Noget af det bedste jeg har gjort er hver dag at have minimum halvdelen af dagen helt fri – gerne starten af dagen hvor mit team arbejder bedst.
Så ved de, at hvis de sidder fast, så kan jeg hjælpe dem med det samme. At få løst et problem på 10 min. med det samme er langt mere effektivt end at blokere opgaven, indtil de kan booke et møde med mig. Mange problemer kan løses hurtigere, end det tager at booke mødet.
Men hvad laver jeg så i alt den fritid, hvis de ikke spørger?
Der arbejder jeg på opgaver, hvor jeg har det fint med at blive afbrudt. Jeg bruger tiden på opgaver, der gør fremtiden lettere for mit team. Det er faktisk der jeg leder mest. Jeg bruger tiden på at forstå hvor de største muligheder for forbedringer for mit team er og lave gennemarbejdede forslag til hvordan vi lettest helt konkret kan opnå de forbedringer.
Opstår der en pludselig situation som teamet normalt skulle tage (eg en kunde eller ekstern stakeholder der støjer), kan jeg også være buffer, så de igen ikke bliver forstyrret i deres arbejde.
Roligere ledelse er hvorfor jeg skabte Workjoy
Alt det her kan jo lyde rigtigt fint men kan være svært at implementere uden et værktøj der understøtter en roligere måde at arbejde på.
Som CEO i Clerk.io – særligt da vi scalede fra 30 til 150 medarbejdere på få år – kæmpede jeg meget med at finde systemer der kunne understøtte denne måde at arbejde på. Da jeg ingen fandt måtte jeg træffe et valg, blive i Clerk.io og være den bedste leder jeg kunne for 150 personer eller kaste mig ud i at skabe et værktøj der kunne gøre arbejdet bedre for millioner af mennesker.
Det er netop den sidste rejse jeg er på nu med Workjoy – en samarbejdsplatform bygget til rolig og effektiv ledelse.
Skriv et svar