Tag et kig rundt i enhver organisation. Der er en god chance for, at du finder et råddent æble. En person, der med en negativ adfærd dræner omgivelserne for energi. Forskning viser, at sådan ét råddent æble kan ødelægge stemningen i en hel organisation. Så forestil dig, hvis du har et råddent æble i teamet.
I den her artikel ser vi nærmere på teamets rådne æble, og hvordan du håndterer det på en god måde som leder.
Har du øje på de rådne æbler
De rådne æbler i organisationen er overalt. Det er medarbejdere, der ikke tager deres tørn. De er kronisk mavesure og arbejdsindsatsen er – i bedste fald – ustabil. Det er medarbejdere, der går til angreb på kollegaer eller måske endda orkestrerer mobning. Det dræner alle omkring dem for energi.
William Felps og Terrence Mitchell fra Washington University School of Business har analyseret, hvordan et enkelt råddent æble i organisationen påvirker hele samarbejdet og dynamikken på arbejdspladsen.
I et studie af 50 forskellige teams – hvor arbejdsopgaverne primært var produktion – fandt de, at teams med bare en medarbejder, der var uenig eller uansvarlig, oplevede flere konflikter i arbejdsdagen.
Så når du spotter et råddent æble i organisationen, så skal du slå til! Hvis du udskyder konsekvensen, så ender det med at ramme bundlinjen.
Sådan håndterer du de rådne æbler
Der er grundlæggende tre muligheder, når du står med en medarbejder, der har en negativ effekt på samarbejdet:
- Vende skuden
- Flytning
- Fyring
Det er klart, at vi alle ønsker at undgå nummer tre. Det bør være sidste udvej. I den her artikel vil vi koncentrere os om den første mulighed: Vi skal vende den negative skude.
Den negative holdning hos medarbejderen kan skyldes mange forskellige ting. Det er din opgave som leder at finde ind til kernen af problemet. Det kan jo være, at medarbejderen simpelthen er endt i en teamrolle, som ikke matcher forventninger og kvalifikationer. Det er ekstremt de-motiverende, hvis du hver dag møder ind til opgaver, som du slet ikke brænder for.
Og desværre er det ikke alle medarbejdere, der selv får sagt fra. Heller ikke selvom du husker at spørge dem til MUS.
Du skal reagere før tilliden forsvinder
De rådne æbler har en stor betydning for andre medarbejdere i organisationen. Der skal kun drysses en lille bitte smule malurt i bægeret, så begynder spiralen at køre nedad. Den negative attitude dræner omverdenen for energi. For når vi møder negative holdninger, så flytter vi alt vores fokus over på dem. Negativ energi dominerer simpelthen meget mere end den positive.
Du skal reagere som leder, for det har en stor negativ effekt på hele din medarbejdergrupper, hvis en enkelt medarbejder kører på med negative indspark. Det kræver et stort arbejde at vende den negative stemning. Så sørg for at komme bedst muligt fra start ved at ansætte de rigtige medarbejdere – eksempelvis med en god ansættelsessamtale.
Der er forskel på rådne æbler og kritiske røster
Vi vil slutte af med at slå en ting fast. Der er stor på forskel på rådne æbler og kritiske medarbejdere. Kritiske medarbejdere, der stiller spørgsmålstegn ved tingenes tilstand er essentielle for organisationen. De er engagerede, og du kan få meget ud af at lytte godt efter dem. SÅ lyt godt efter. Er dine medarbejdere kritiske og konstruktive, eller er det bare et negativt råddent æble?
Skriv et svar