• Alle artikler
  • Om
  • Kontakt

Alt om ledelse

onlinemagasin om ledelse

  • Forside
  • Temaer
    • Det gode møde
    • Projektledelse
    • Personlig effektivitet
  • Podcast
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet
Tema: Den gode leder

Sådan sikrer du en god work-life balance

Af: Redaktionen

Artiklen er en reklame

Det moderne kontor ændrer sig i disse år. Det afspejler, hvordan vores arbejdsliv er i udvikling. Der er større fokus på mental og fysisk helbred og en god work-life-balance. Her kan du blive klogere på, hvordan du som leder skaber en god work-life-balance.

Vores arbejdsliv er i rivende udvikling i disse år. Vores ønsker til arbejdsliv og work-life-balance ændrer sig markant netop nu. Derfor er der meget, der ændrer sig, og det kommer vores kontorer selvfølgelig også i stigende grad til at afspejle. Kontoret er på den måde en fysisk afspejling af vores ønsker og prioriteter for arbejdslivet. De nye trends for det moderne kontor lægger derfor vægt på nogle andre ting end tidligere, da mange medarbejdere ønsker at arbejde remote f.eks. en dag om ugen eller have mere fleksible rammer for, hvornår man skal være tilstede på kontoret.

Som leder kan det være svært at navigere rundt i. Derfor har vi samlet fire gode råd til, hvad du som leder skal være opmærksom på for at skabe en bedre work-life-balance for din medarbejdere. Lad os dykke ned i dem her:

Skab rum for sparring

Der kan være situationer, hvor en medarbejder har brug for mere fleksible rammer. Det kan være, at medarbejderen har det svært på hjemmefronten, skal skilles eller at en pårørende, der er afgået ved døden. Det behøver dog ikke kun være de tunge emner, der fylder – måske passer det bare bedre i medarbejderens liv samlet set at have mere fleksible rammer i arbejdslivet. Her er det vigtigt at skabe et rum for medarbejderen, så vedkommende åbner op om de udfordringer, som vedkommende måtte have. Dialog er altså vejen frem.

Fleksibitet vinder frem

Vores arbejdsliv er i stigende grad defineret af flextid. Derfor er flex i den grad noget, der fylder på det moderne kontor. Mange vælger at indrette kontorer med fællespladser, der lægger op til, at man sidder forskellige steder og deles om pladserne i stedet for den klassiske faste plads. Det kan give en positiv, dynamisk arbejdsplads defineret af en moderne fleksibilitet. Der er selvfølgelig nogle elementer, der er ligeså vigtige, som de altid har være for at skabe et godt arbejdsmiljø. Det moderne kontor har stadig brug for stole, borde og opbevaringsmøbler for at skabe den helt rigtige dynamik.

Skab overblik

Hjælp medarbejderen med at skabe overblik over sine arbejdsopgaver, arbejdstid og ansvarsområder. Hav klare aftaler om, hvilke opgaver der skal eksekveres på med det samme, og hvilke der har en længere deadline. På den måde får i skabt nogle klare retningslinjer, som kan være med til at mindske stress og overbelastning.

Definér retningslinjer

Generelt set er det vigtigt, at have nogle klare retningslinjer på arbejdspladsen både for hjemmearbejdsdage, kontordage og deadlines. Der kan med fordel oprettes forskellige politikker, hvor der defineres forskellige retningslinjer for, hvordan man skaber den bedste work-life-balance på netop jeres arbejdsplads.

Det er meget forskelligt, hvordan arbejdspladser griber netop det spørgsmål an. Nogle har fokus på ikke at have overarbejde, en mail- og telefon politik, hvor medarbejdere ikke er forpligtet til at besvare mail og opkald om aftenen. Nogle arbejdspladser har også besluttet at indføre en fire-dags arbejdsuge, så man arbejder mere koncentreret i løbet af de fire dage – og altså har en ekstra fridag.

Work-life-balance er blevet et vigtigt punkt i mange medarbejderes liv. Og på mange måder er det også godt for arbejdspladserne, at der bliver sat mere fokus på, hvordan vi griber vores arbejdsliv an, så det harmonerer bedre med vores privatliv, for det flydende arbejdsliv som har præget arbejdsmarked i mange i år har måske ikke vist sig at være den bedste løsning.

Skrevet i: Den gode leder

Redaktionen

Om Redaktionen

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.

+ 5.000 har allerede hentet vores e-bog om to-do lister.

Hent bogen: 'å styr på opgaverne med en effektiv to-do liste' Snup den her

Tilmeld dig nyhedsbrevet, så får du e-bogen med det samme.

© Copyright 2025 Altomledelse.dk

Altomledelse.dk ejes af Buskbjergs Bureau - CVR: 34412928 - Handelsesbetingelser