Strategiprocessen giver selv erfarne ledere og konsulenter sved på panden. Desværre betyder de mange udfordringer i strategisprocessen, at flere og flere ledere nedprioriterer den vigtige og udviklende proces og koncentrerer sig om den daglige drift.
Men nu skal det være slut med at falde i den farlige driftsfælde. Læs med i dette blogindlæg, tag tyren ved hornene og kom stærkere gennem den strategiske proces.
Hvis du ikke tager strategiprocessen seriøst, så risiskerer du at lave farlige her-og-nu løsninger, som ikke tager højde for mere langsigtede forhold. I denne artikel får du ni konkrete tips til, hvordan du håndterer strategiprocessen.
1. trin: Anlysér dit udgangspunkt
Inden ud overhovedet begynder at tage beslutninger, skal du kende dit udgangspunkt, dine handlemuligheder og den kontekst du arbejder i. Alt sammen områder der har betydning for din virksomhed i fremtiden.
Du skal indsamle information om, hvor du kan øge værdien for dine medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere.
Dit mål i strategiprocessens 1. trin er at finde et stærkt udgangspunkt for den fremtidige udvikling af din virksomhed. Du skal finde frem til, hvad der giver værdi for de mennesker, som din virksomhed er i kontakt med.
Et stærkt værktøj kan være en kundeundersøgelse, en medarbejderundersøgelse eller en markedsundersøgelse.
Gode spørgsmål du kan stille dig selv:
- Hvad er vores største udfordringer?
- Hvad motiverer mine medarbejdere?
- Hvordan giver vi værdi til kunderne?
- Hvordan knytter vi relationer til vores samarbejdspartnere?
Hvad er en strategi?
Få svar på dine spørgsmål om strategi – lige her!
2. trin: Mission og vision som drivkraft
Når du begynder at forandre hele organisationen, så er det vigtigt at have en stærk drivkraft, der kan trække medarbejderne med i den strategiske proces.
Her skal I gå forrest som ledere. Sæt en dag af i kalenderen, hvor i gennemfører en Strategi Workshop (gerne med en professionel facilitator, der har erfaring med strategiprocessen). Når I har en stærk vision for virksomheden, så skal I for alvor begynde at inddrage medarbejderne i denne proces.
Inddragelse er altafgørende for den efterfølgende proces. Alle medarbejdere i organisationen skal høres og have lov til at byde ind med idéer til visionen.
Det er i denne fase, at I alle har lov til at drømme og skabe de mest fantastiske visioner for virksomheden. Jo mere I tør give slip på visionen og involvere medarbejderne, jo stærkere udgangspunkt har I, når I skal ud på det lange seje træk.
3. Trin: Find de rigtige fokusområder
Nu kender I jeres udgangspunkt, jeres handlemuligheder og jeres vision. Nu skal I begynde at fokusere indsatsen, så I bruger jeres energi bedst muligt i den efterfølgende proces. Det er her I begynder at konkretisere vejen hen til den eller meget abstrakte og drømmeagtige vision.
Målet i 3. trin er at skabe et samlet billede af, hvor I skal sætte ind i jeres virksomhed.
Eksempler på indsatsområder:
- Medarbejdermotivation
- Kundetilfredshed
- Sygefravær
- Intern kommunikation på det enkelte team
4. Trin: Hvor godt klarer I jer nu?
Når I kender jeres indsatsområder og fokus for den fremtidige strategiproces, så er det vigtigt, at I vurderer, hvor godt i klarer jer lige nu indenfor de aktuelle fokusområder.
Med udgangspunkt i jeres normale praksis skal I diskuttere, hvor godt I klarer jer i dag. Og vurdere det på en skala – eksempelvis fra 1 – 10. På den måde har I et fælles billede af, hvordan I klarer jer i dag. Og så I ved, hvilke områder der for alvor halter, og hvilke områder der klarer sig okay.
5. trin: Prioriteringer i strategiprocessen
Nu kender I jeres udgangspunkt super godt og næste skridt er at finde frem til, hvor I fremover skal prioritere jeres indsats, så I når jeres ønskede resultater. Det er tid til at gøre strategiprocessen synlig og konkret i organisationen.
Det er nu I skal finde frem til, hvor I skal ændre for at jeres fokusområder når visionen.
Her kan I passende inddele jeres indsatser i et prioriteringsskema:
- Fjernes
- Vedligeholdes
- Udvikles
- Implementeres
Her skal I kritisk forholde jer til, hvilke områder det eksempelvis giver mening for jer at udvikle og hvilke der bare skal fjernes.
6. trin: Sæt ambitionsniveauet
Nu hvor I kender fokusområderne, jeres aktuelle status og hvor I vil sætte ind, så er det tid til at sætte målet og ambitionsniveauet forhvert enkelt fokusområde.
Hvor højt skal kundetilfredsheden eksempelvis være?
Det er vigtigt, at I sætter tal på. Det gør en abstrakt størrelse som motivation eller kundetilfredshed meget konkret. Både for jer i ledelsen og jeres medarbejdere.
Herefter er det vigtigt, at I igen inddrager medarbejderne, så I får et fælles fodslag, når det gælder om, hvor I skal sætte ind med jeres samlede ressourcer.
7. trin: Tid til implementeringen
Implementering handler ikke kun om at finde på helt nye tiltag i virksomheden, som får jer tættere på det endelige mål i visionen. Rigtig meget kan nås med små justeringer. Og det er små justeringer med effekt, der kan får den strategiske snebold til at rulle.
Og når først snebolden ruller, og medarbejderne begynder at se en effekt af de nye tiltag, så bliver det lettere at implementere større forandringer. Samtidig betyder de små justeringer ofte, at I ser nye behov.
8. Trin: Fælles front med ledelseskraft
Det er vigtigt, at I som ledere står sammen, så der er enighed omkring nye tiltag og forandringer i organisationen. Sæt klare rammer for, hvordan I skal navigere efter den udarbejdede strategi.
Nu er i gennem den strategiske proces. Men I er ikke færdige. Husk at opfølgningen er næsten halvdelen af jeres samlede indsats. Men det vender vi tilbage til i et senere blogindlæg. Det vigtige nu er, at du har konkrete værktøjer og tips til, hvor du skal starte den strategiske proces. Så du undgår at falde i implementeringsfælden!
Skriv et svar