At udvide ens virksomhed kan lyde relativt simpelt. Du har jo gjort det før, så hvorfor skulle du ikke kunne gøre det igen et nyt sted og på et nyt marked? Mange iværksættere søger mod nye og større markedet i gode tider, og langt fra alle opnår den succes som de havde drømt om og håbet på. Det kan der være mange gode grunde til, og nogle af dem har vi opridset her.
Kend din målgruppe
Dit første virksomhed er ofte lokal forankret i det område eller land du bor i. Her har du et ret godt indgående kendskab til dine kunder og målgruppe, og ved præcis hvad der interesserer dem, samt hvad deres behov er. Vælger du at træde ind på et andet marked, for eksempel i et andet land, er det dog langt fra sikkert, at du kan få en lignende succes ved at gentage din forretningskoncept fra Danmark. Kulturer og behov kan nemlig variere meget. Ikke bare på tværs af lande, men også i geografiske områder. Inden du kaster dig over et nyt marked, er det derfor altid en god ide at undersøge din målgruppe, samt om der er et behov for dit produkt eller ydelse på dette marked.
Få det gjort ordentligt
Et nyt marked i udlandet, vil som regel også betyde, at du skal lave dig en ny hjemmeside eller profil på de sociale medier, hvor dine kunder og brugere kan følge dig. Her er det nemt for mange at tænke, at det kan de da gøre selv. De skal bare lige kopiere opbygningen af deres hjemmeside og sætte det ind på en ny, og så har du da en ven der er ganske god engelsk og tysk, som da godt kan lave en oversættelse for dig til gode penge. Her skal du dog huske på, at det er i din interesse at fremstå så professionel som overhoved muligt overfor dine kunder. Ikke mindst når du er et nystartet firma, som de ikke kender. Hyr derfor professionel hjælp til din kommunikation, og overvej at få et professionel firma til at hjælpe dig med de tekniske oversættelser. På hjemmesiden etranslate.dk kan du få en god pris på oversættelse.
Allier dig med en lokal
Hvad gør du, hvis du pludseligt får et problem med en leverandør i udlandet, mens du sidder hjemme i Danmark? Har du en primært online-baseret virksomhed med en stor kundegruppe i udlandet, kan det være en ide opbygge en kontakt i det pågældende land, som kan hjælpe dig med eventuelle problemer. Se det som en form for lokal samarbejdspartner som samtidigt kan hjælpe dig med at holde dig opdateret på lovændringer og andet vigtigt information for udenlandske virksomheder der driver forretning i netop dette område.
Vær forsigtig med humoren
Vi danskere er kendt for at være meget rummelige, hvad vores humor angår. Derfor er danske reklamer også ofte fyldt med humor om alt fra familie og parforhold til de mere følsomme emner i privatlivet. Her er det vigtigt for dig at huske på, at langt fra alle andre lande deler de samme holdninger om, hvad der er sjov og ej. En reklamekampagne der er ment positiv, kan derfor hurtigt kaste dig ud i en regulær shitstorm af dårlige omtale, hvis du ikke træder varsomt. Igen opfordrer vi til, at du alliere dig med en lokal samt opbygger et kendskab til din målgruppe, for på denne måde bedre at kunne vurdere hvorvidt en reklamekampagne eller anden budskab fra din virksomhed vil kunne volde dig problemer.
Få juraen på plads
Love og regler i andre lande kan være en tung sag at komme igennem. Ikke desto mindre er den nødvendig, før du kan komme i gang. Før du når så langt som til at undersøge de lokale forhold samt markedet, bør du derfor lave en grundig research af de lokale forhold for udenlandske virksomheder af din art. Det vil være så ærgerligt at have alt på plads, være klar med hjemmeside og andre kanaler, for så at finde ud af, at du står med visse udfordringer i forhold til juraen, som gør at din udvidelse ikke vil kunne lade sig gøre på nuværende tidspunkt. Lav derfor et godt forarbejde, også på den juridiske side, inden du kaster dig ud i en udvidelse af din virksomhed.
Skriv et svar