Empati er evnen til at genkende og forstå andres følelser. Vi kender alle udtrykket: Sætte sig i en andens sted. Det er præcis, hvad empati er. Det er din evne til at sætte dig i en andens sted.
Den evne er rigtig god at træne, hvis du er leder. For der gælder en regel i ledelse: Jo bedre du forstår dine medarbejdere, jo bedre kan du lede dem. Når du kender og forstår dine medarbejdere, så bliver din kommunikation endnu skarpere, dine motiverende indsatser mere slagkraftige og dine medarbejdere meget gladere.
Lederen er den største stressfaktor
I den her artikel fra McKinsey & Company fortæller 75 % af medarbejderne, at relationen til deres leder er det mest stressende i deres arbejdsliv. Tyg på den. De føler sig misforstået, tromlet ned og overset af de dårlige ledere.
Det er derfor, at du skal læse den her artikel og stille skarpt på empatisk ledelse. Det hjælper dig med at stille ind på medarbejdernes kanal. Det gør dig til en bedre leder.
3 trin på vejen til empatisk ledelse
Her er de første tre ting, som du skal fokusere på, hvis du vil blive en dygtigere leder og styrke dit empatiske lederskab.
1.Trin: Vægtskålen
En mere empatisk ledelsesstil har for mange både fordele og ulemper. Du skal selvfølgelig se frem til alle fordelene, men det er vigtigt, at du allerede nu er klar til at tackle udfordringerne.
En af de store gevinster er en større tillid i dine relationer. Du får mere selvstændige medarbejdere, der har rum til at tænke selv.
I den anden vægtskål er det det, der for mange opleves som et kontroltab – specielt i starten. Mange ledere er trygge i deres rolle og med den autoritet titlen giver dem, men når du kommer over den første følelse af kontroltab, så vokser din autoritet som leder på en helt ny måde.
2.Trin: Integritet
Kend dine dybe personlige værdier, for dem kan du ikke gå på kompromis med. En høj grad af integritet betyder også, at dine medarbejdere ved, hvor de har dig. Det udvikler en stor grad af tryghed i jeres relation.
Og når du kender dit standpunkt, så er det også lettere at brænde igennem med det.
3.Trin: Egoet
Empatisk ledelse udfordrer egoet. Du skal stole så meget på din egen kerne af værdier som leder, at det er grundlaget for dine handlinger. Det hjælper dig til at slippe fri af alt det, som du tror, andre forventer af dig i lederrollen. Og på den måde bliver din ledelsesstil også mere autentisk. Læs også artiklen: “Tør du stole på din mavefornemmelse?”
Hvorfor arbejde med empatisk ledelse?
Din opgave som leder er at skabe resultater gennem, og sammen med, dine medarbejdere. Det kræver, at dine medarbejdere følger dig. At de har tillid til dig.
Når du træner dine empatiske evner, så støber du også fundamentet til at bygge stærke relationer på. Og stærke relationer er vejen til stærkere følgeskab.
Du skal vise vejen gennem dine egne handlinger. Men hvilke handlinger?
I Danmark har vi en tradition for, at vi udnævner den fagligt dygtigste til lederen. Det har to ulemper.
Den første ulempe er, at teamet, afdelingen eller hele virksomheden, nu har en rigtig dygtig fagmand mindre. Og en – i mange tilfælde – ufaglært leder i spidsen for operationen.
Det andet problem er, at de handlinger lederen kender til at skabe følgeskab – den stærke faglige indsats – ikke harmonerer med den nye rolle som leder. Hvis du er leder for 20 revisorer, så har de brug for en til at bygge en stærk kultur, motivere dem og pejle dem i den rigtige retning – langt mere end de har brug for en, der kaster sig over regnskaberne, når situationen spidser til.
Og her er empatisk ledelse en god indgang til at lære en helt central del af ledelsesarbejdet: At kende dine medarbejdere.
Hvis du vil sætte turbo på empatien i virksomheden, så er det enormt effektivt at se på organisationskulturen, medarbejdernes behov og din egen praksis, som om du aldrig havde været i virksomheden før.
Det er virkelig svært, når du selv er spundet ind i kulturen, og ikke mindst dagligdagens vaner og rutiner. Men du kan lære ufattelig meget af at se på virksomheden med friske øjne. Hvis du har 100 minutter mere, så får du en guide til at lege antropolog i jeres egen virksomhedskultur.
Sådan undersøger du jeres organisation, som var det første gang, du var der.
[Et lyntip er at bede nye medarbejdere kommentere på de her spørgsmål, for de har faktisk helt friske øjne.]
Du kan med fordel tage en dag ud af kalenderen og observere jeres organisation lidt udefra.
Her kan du kigge på:
- Kontakt og kommunikation med kunderne
- Mødekulturen
- Sammenholdet i kantinen
- Interaktionen mellem forskellige relationer
- Oplevelser, når du træder ind i forskellige rum
- Og meget mere
Lad os starte guiden til feltarbejde i egen virksomhed
For at se objektivt på din organisation skal du:
- Se på organisationen som var det første gang du var der – Hvad tænker du, når du træder ind af døren?
- Læg mærke til detaljerne – Hvordan er stemningen, indretningen, kropssproget, det interne sprog?
- Slå ørerne ud – Lyt til, hvad folk siger uden selv at stå klar med et svar og stil så undrende spørgsmål?
Vent med at konkludere – Brug dagen på at være åben og reflekteret – uden at sætte alt i kasser og med to streger under inden for de første 5 minutter, fordi du føler du allerede kender svaret. Måske der kunne dukke nye interessante perspektiver op!
Det handler om at stille nysgerrige, undersøgende og undrende spørgsmål. Hvorfor sidder I altid på de samme pladser i kantinen? Hvad er god mødekultur blandt dine kollegaer? Hvordan taler I med kunder?
Målet er at åbne op for nye perspektiver og lidt populært sagt: Udfordre plejer.
En undrende og spørgende tilgang til virksomheden, afdelingen og teamets plejer, hvor du træder et skridt tilbage og zoomer ud, kan være nøglen til et potentiale, du ellers ikke havde opdaget i en travl arbejdsdag med møder og faste rutiner.
Og ved at give dig tid til at fordybe dig i jeres organisation styrker du dit empatiske blik, imens du slipper refleksion og nysgerrighed løs.
Hvis du har brug for nogen udefra til at hjælpe dig med at se på din virksomhed med helt friske øjne, så læs lige om de her seje antropologer.
Skriv et svar