• Alle artikler
  • Om
  • Kontakt

Alt om ledelse

onlinemagasin om ledelse

  • Forside
  • Temaer
    • Det gode møde
    • Projektledelse
    • Personlig effektivitet
  • Podcast
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet
Tema: Personaleledelse

Situationsbestemt ledelse

Sådan lærer du at tilpasse din ledelsesstil

Af: Mark Buskbjerg

Sidst opdateret: 13. oktober, 2019

Situationsbestemt ledelse er en ledelsesteori, hvor det enkelte menneske er i centrum. Udgangspunkter er, at mennesker er forskellige og derfor har forskellige ledelsesbehov. Ligesom ledelsesbehovet kan ændre sig fra opgave til opgave. Idéen med situationsbestemt ledelse er at give lederen en række værktøjer, der gør det lettere at tilpasse ledelsesstilen til den enkelte medarbejder.


Indhold i denne artikel

  • Hvad er situationsbestemt ledelse?
  • Hvordan tilpasser du dig den enkelte medarbejder?
  • Værktøjer til situationsbestemt ledelse
    • SLII
    • DiSC profiler – adfærd
    • JTI profiler – præferencer
    • Arbejdspladsens Arketyper

Hvad er Situationsbestemt Ledelse?

Teorien om Situationsbestemt Ledelse er skabt hos psykologerne Paul Hersey og Kenneth Blanchard. De udviklede Situationsbestemt Ledelse som et decideret ledelsesværktøj, der gav lederen fire ledelsesstile. Værktøjet lever stadig videre i dag i sin oprindelige form under navnet SLII©

Begrebet Situationsbestemt ledelse bruges dog mere bredt af de fleste som en betegnelse for selve den bestræbelse det er at tilpasse sin ledelsesstil til den enkelte medarbejdere i større eller mindre grad.

I denne artikel gennemgår vi både det klassiske SLII system og andre profilværktøjer som DiSC og Jungs Type Index som måder at tilpasse sig den enkelte medarbejder.

Hvordan tilpasser du dig den enkelte medarbejder?

Hvis du skal tilpasse din ledelsesstil til hver enkelt medarbejder, så er det vigtigt, at du har et godt kendskab til denne medarbejder. Du skal vide, hvilke behov den enkelte medarbejder har i forhold til dig som leder. Til det kan personprofiler være særdeles effektive.

Hvad er en personprofil?

En personprofil er kort sagt en kortlægning af det enkelte menneskes personlige præferencer, adfærd i bestemte situationer eller behov på arbejdspladsen. Tanken bag værktøjerne til at kortlægge personprofiler er, at alle mennesker er forskellige, men vi falder indenfor bestemte kategorier. På den måde kan man eksempelvis sige, at nogle mennesker primært er udavendte (ekstroverte) imens andre er indadvendte (introverte). Pointen er, at ingen af disse kategorier er negative, de er blot udtryk for forskellige behov.

Personprofiler bliver oftest kortlagt gennem et standardiseret spørgeskema, hvorefter en certificeret konsulent trækker resultaterne ud og giver en personlig feedback.

Hvad er forskellen på præferencer og adfærd?

Populært sagt, så er præferencerne kernen og adfærden er overfladen. Vi har alle sammen en bestemt adfærd, som vi helst ville lade skinne igennem altid. Det er vores præference, men den kan være svær at se, fordi vi i pressede situationer ofte lader os guide af andre former for adfærd, der måske passer bedre til den enkelte situation.

Præferencer er den måde, som du mest sandsynligt vil foretrække at handle på, hvis du i en given situation havde frit valg på alle hylder.
Adfærd er den måde, som du faktisk handler på i konkrete situationer. Din adfærd kan være meget forskellig på arbejdet i forhold til derhjemme.

Mange ledelseskonsulenter mener, at det gælder om, at få medarbejderne så tæt på deres præferencer som muligt, så de er i deres komfortzone. Ind i mellem bør du dog udfordre dine medarbejdere (afvejet efter deres individuelle behov selvfølgelig) og sætte dem i uvante situationer, så de også udvikler sig som mennesker og medarbejdere.

Værktøjer til situationsbestemt ledelse


I denne artikel gennemgår vi følgende værktøjer, der kan bruges til at lære dine medarbejderes adfærd og præferencer meget bedre at kende:

  • SLII
  • DiSC profiler – adfærd
  • JTI profiler – præferencer
  • Arbejdspladsens Arketyper

SLII – det oprindelige værktøj til situationsbestemt ledelse

I SLII (Situationsbestemt Ledelse© II) – også kendt som De fire ledelsesstile er tanken, at medarbejdere kan passes ind i fire kasser alt efter deres niveau og engagement. Der er ingen af kasserne, som er bedre end andre. Tanker er, at lederne opnår den bedste effekt for alle, hvis ledelsesstilen er tilpasset den enkelte medarbejders niveau i forhold til kompetence og engagement.

Første ledelsesstil:
Lav kompetence, stort engagement

Medarbejdere som er uprøvede med deres aktuelle arbejdsopgaver, men har lyst til at lære nyt.Lederen dirigerer arbejdsopgaven. Der er brug for meget lidt støtte på grund af den høje motivation.

 


 

Anden ledelsesstil:
Nogen kompetence, lavt engagement

Medarbejdere der opdager, at aktuelle opgaver er sværere eller mindre interessante end de forventede.Lederen har en støttende rolle og skærer ned på instruktionerne og styringen af arbejdsopgaven.

 


 

Tredje ledelsesstil:
Stor kompetence, lavt engagement

Medarbejdere der løser opgaverne nemt og selvstændigt. Høj selvtillid og meget svingende motivation.Her har lederen en forholdsvis støttende rolle.

 


 

Fjerde ledelsesstil:
Stor kompetence, stort engagement

Kompetente medarbejdere, der tror på egne evner.Lederen træder kun ind i få tilfælde med guidance og støtte.

 


 

DiSC profiler – medarbejderens adfærd

DiSC personprofil er et af de mest populære værktøjer i dag til at kortlægge medarbejderes personprofil. DiSC profilen måler på medarbejderens adfærd i en bestemt situation og peger på både styrker og svagheder hos den enkelte medarbejder.

Læs vores store guide om DiSC profiler – klik her

DiSC profilen deler op i fire overordnede kategorier, men med mulighed for overlap mellem enkelte af typerne.

Kort introduktion til de fire typer i DiSC profilen

 


 

Dominans
Personer med overvejende D-adfærd vil forsøge at tilpasse deres omgivelser til deres eget verdensbillede.

 


 

indflydelse
Forsøger at overbevise andre om deres eget verdensbillede og har en stærk tro på deres eget syn på verden.

 


 

Stabilitet
Elsker verden som den er og forandringer skal komme på en overskuelig måde.

 


 

C – tilpasningsdygtighed
Compliance
Disciplineret og arbejder systematisk med kendte områder for at forbedre dem.

 


 

Jungs Type Index (JTI) – medarbejderens præferencer

Jungs Type Index baserer sig på psykologen Jungs forståelse af mennesket. Her er der fokus på at finde frem til den enkeltes præferencer. Der måles således på, hvor den enkelte henter sin energi i forhold til fire forskellige dimensioner. Jungs Type Index (JTI) er en af de mest komplekse modeller, hvilket også udmønter sig i 16 forskellige og detaljeret beskrevne personprofiler.

Jungs Type Index (JTI) måler på følgende fire dimension

    • Energidimensionen
        (E)Ekstrovert eller (I)Introvert
    • Opfattende dimension
        (S)Sansning eller (N)iNtuition
    • Vurderende dimension
        (T)Tænkning eller (F)Følen
    • Livsstilsdimension
        (J)vurdering eller (P) oPfattelse

JTI måler på, hvor på skalaen den enkelte person er i forhold hver af de fire dimensioner. Dette resulterer så i en præferenceprofil. Et eksempel er ENTJ, der er:

      • Ekstrovert
      • Intuitiv
      • Tænkende
      • Vurderende

De 16 profiler i Jungs Type Index (JTI)

ISTJ
ISFJ
INFJ
INTJ

ISTP
ISFP
INFP
INTP

ESTP
ESFP
ENFP
ENTP

ESTJ
ESFJ
ENFJ
ENTJ

Se vores store guide til JTI profiler
Vi har skrevet en stor guide til, hvordan du bruger JTI profiler i dit arbejde som leder, når du skal afholde MUS, arbejde med teamudvikling eller styrke din personlige udvikling.
Find guiden til JTI profil her

Arbejdspladsens arketyper

Arbejdspladsens fire arketyper er Helle Heins bud på fire medarbejderarketyper, der kendetegner medarbejderne i højt specialiserede og kreative videnvirksomheder. Du kan læse mere om Helle Heins bog Primadonnaledelse her.

Primadonna
  • Arbejder for en højere sag
  • Søger efter mening
  • Motiveres af: Kick, flow & identitet

 


 

Præstationstripperen
  • Søger anerkendelse
  • Selvstændighed
  • Motiveres af: Selvledelse, fryns og høje ambitioner

 


 

Pragmatikeren
  • Loyal
  • Samvittighedsfuld
  • Motiveres af: Socialt samvær, feedback & ros

 


 

Lønmodtageren
  • Orienteret mod fritid
  • Retfærdighedssans
  • Motiveres i høj grad af løn

 


 

Læs også: Sådan øger du dine medarbejderes motivation + 3 grunde til at droppe bonusordninger

Bøger om situationsbestemt ledelse

Vi har samlet en en lille pulje af inspirerende litteratur, der strejfer emnet Situationsbestemt ledelse. Hvis du har forslag til inspirerende og lærerige bøger til listen, så skriv en kommentar her på siden, eller kontakt os her.

Er Du En God Leder? – Find Og Udfold Dit Fulde Lederpotentiale

Fra bogens bagside:
“God ledelse drejer sig om at være i stand til at håndtere en række lederroller, og anvende dem i den rigtige kontekst. Bogen giver et komplet lederlandkort med de 5 vigtige roller: Eksperten, Kontrolløren, Inspiratoren og Strategen og naturligvis Dig selv.

Bogen viser, hvordan du med Eksperten excellerer fagligt, Kontrolløren gør mål til resultater, Inspiratoren skaber energi og motivation, og Strategen definerer retning og tør tage den nødvendige risiko. Dig selv er din personlige styrke, du altid bringer med dig.

Bogen giver nyt liv til situationsbestemt ledelse som et effektivt lederværktøj. Det handler om at beherske samspillet mellem kontrolløren og Inspiratoren, og bogen beskriver, hvordan det gøres.”

Køb bogen her

Mening i Galskaben – Oversigt Over Ledelsesteorierne

Bogen giver et godt indblik i forskellige ledelsesteorier. Det er en grundig indføring, der også fører dig forbi situationsbestemt ledelse

Fra bogens bagside:

“Ledelse bliver mere og mere vigtig og tillægges stadig større betydning i samfundet. Men samtidig bliver ledelsesteorien mere og mere kaotisk og svær at overskue.

Der er for det første betydelige modebølger på området, og bølgerne forløber hurtigere og hurtigere. For det andet er der en stigende opsplitning i populær ledelsesteori – den såkaldte “Heathrow Management School” ledelseslitteratur, dvs. de populære og velskrevne, men tit også svagt underbyggede bøger i lufthavnenes boghandlere – og den seriøse akademiske forskning på området, som desværre ofte er svært tilgængelig og uoverskuelig.

Denne bog giver derfor en oversigt over ledelsesteorierne. Den vil vise, at der måske er en mening i galskaben.”

Køb bogen her

Skrevet i: Personaleledelse

Mark Buskbjerg

Om Mark Buskbjerg

Jeg er stifter af onlinemagasinet Alt om ledelse. Målet er at udgive inspirerende, jordnære og værdifulde artikler for ledere. Jeg koordinerer hele moletjavsen og er skribent på en række af artiklerne.

Jeg interesser mig særligt for personlig effektivitet, forandringsprocesser og organisationskultur.

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Bogen med alle vores teknikker og værktøjer til den effektive arbejdsdag.

Køb bogen 'Få styr på den effektive arbejdsdag' lige her. Læs mere her

1.331 har allerede købt bogen

© Copyright 2025 Altomledelse.dk

Altomledelse.dk ejes af Buskbjergs Bureau - CVR: 34412928 - Handelsesbetingelser