Har du nogensinde følt, at dine medarbejdere stiller spørgsmålstegn ved din indsats? At de ikke forstår, hvad det er du laver som leder, selvom du deler din kalender med dem, afholder én-til-én møder og sender ugentlige statusopdateringer til teamet.
Så skal du måske ind og justere på forhold mellem dig og dine medarbejdere – på det personlige plan.
Hvad er din relation til medarbejderne?
Hvis du føler, at medarbejderne har brug for dig konstant, nærmest som en supervisor på deres opgaver, så skal du måske kigge indad og spørge dig selv:
“Hvor stærk er vores personlige relation?”
Du er professionel, men det er ikke nok
Du har styr på alt det praktiske som leder. Du administrerer, uddelegerer og rapporterer medarbejdernes og din egen indsats, så der er styr på tropperne. Det kører professionelt, men alligevel sætter medarbejderne spørgsmålstegn ved din indsats.
Derfor vil jeg nu spørge dig:
Har du også styr på det følelsesmæssige plan?
Ledelse handler også om følelser
Hvis du fuldstændig forsøger at rationalisere ledelsesopgaven, så misser du den vigtige pointe, at enhver menneskelig relation – også den mellem dig og dine medarbejdere – er båret oppe af følelser. Hvis du rationaliserer og intellektualiserer din relation til medarbejderne, så kommer du hurtigt til at virke meget kold.
Følelser er limen i alle sociale relationer – også ledelse.
Fire grundlæggende følelser
Hver gang et specifikt emne kommer op på arbejdspladsen, så vil dine medarbejdere reagere på en af to måder. De vil enten føle stress eller nydelse. Stressfølelsen opstår, når noget i vores verden føles farligt eller skadeligt for os.
Det er individuelt, hvordan vi reagerer på forskellige situationer. Det, der er stressende for mig, er en nydelse for dig. Stress er ikke en universel størrelse, der rammer alle på samme måde.
Når vi, i modsætning til følelsen af stress, føler glæde, så er det fordi, at vi forventer en tilfredsstillende handling.
Angst, vrede, sorg og glæde
Når vi oplever noget, som om det er farligt, føler vi angst. Når vi oplever noget, der giver os smerte, så føler vi vrede. Og når vi oplever et tab, så føler vi sorg. Det er tre grundlæggende følelser. Når du så tilføjer glæde som den sidste, så har du den fulde pakke.
Så hvad sker der, når vi har disse følelser?
Når vi føler angst, vrede eller sorg, så har vi instinktivt lyst til at forlade situationen. Urmennesket inde i os får simpelthen stresssignaler fra hjernen, der pumper mantraet helt ud i fingerspidserne: Flygt!
Når vi føler glæde, så bliver vi og rykker måske endda tættere på.
Hvad gør du som leder med disse følelser?
Når du har accepteret, at følelser også er en del af din ledelsesopgave, så begynder det næste spørgsmål naturligt at poppe op:
“Hvad skal du så gøre ved det?”
Helt kort, så kan det opsummeres på følgende måde:
- Den bange medarbejder har brug for hjælp og tryghed, så de ikke flygter hverken fysisk eller mentalt.
- Den vrede medarbejder har brug for at se forandringer, så de kan se lys for enden af tunnelen.
- Den bedrøvede medarbejder har brug for din trøst og omsorg for at overvinde situationen.
Og sidst – men absolut ikke mindst:
- Den glade medarbejder har brug for at dele sine positive følelser med dig.
Det handler om menneskelig opmærksomhed
Bare en lille smule mere opmærksomhed på den personlige, menneskelige og følelsesmæssige relation mellem dig og dine medarbejdere kan gøre en kæmpe forskel. Ikke kun for dig, men for rigtig mange ledere.
Næste gang du står overfor en samtale med en medarbejder, så spørg dig selv, hvilke følelsesmæssige behov denne medarbejder har. Specielt i de svære samtaler, kan det være en øjenåbner for lederen og en stor hjælp for medarbejderen. Og du får en stærkere relation, der gavner både din rolle som leder og dig selv personligt.
Skriv et svar