• Alle artikler
  • Om
  • Kontakt

Alt om ledelse

onlinemagasin om ledelse

  • Forside
  • Temaer
    • Det gode møde
    • Projektledelse
    • Personlig effektivitet
  • Podcast
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet
Tema: Lederrollen

Har du den rigtige relation til dine medarbejdere?

Af: Mark Buskbjerg

Sidst opdateret: 21. maj, 2019

Artiklen er en reklame
Køb bogen 'Få styr på den effektive arbejdsdag' lige her.

Bogen med alle vores teknikker og værktøjer til den effektive arbejdsdag.

Læs mere her

1187 har allerede købt bogen

Har du nogensinde følt, at dine medarbejdere stiller spørgsmålstegn ved din indsats? At de ikke forstår, hvad det er du laver som leder, selvom du deler din kalender med dem, afholder én-til-én møder og sender ugentlige statusopdateringer til teamet.

Så skal du måske ind og justere på forhold mellem dig og dine medarbejdere – på det personlige plan.

Hvad er din relation til medarbejderne?

Hvis du føler, at medarbejderne har brug for dig konstant, nærmest som en supervisor på deres opgaver, så skal du måske kigge indad og spørge dig selv:

“Hvor stærk er vores personlige relation?”

Du er professionel, men det er ikke nok

strategi-processen-alt-om-ledelse-dkDu har styr på alt det praktiske som leder. Du administrerer, uddelegerer og rapporterer medarbejdernes og din egen indsats, så der er styr på tropperne. Det kører professionelt, men alligevel sætter medarbejderne spørgsmålstegn ved din indsats.

Derfor vil jeg nu spørge dig:

Har du også styr på det følelsesmæssige plan?

Ledelse handler også om følelser

Hvis du fuldstændig forsøger at rationalisere ledelsesopgaven, så misser du den vigtige pointe, at enhver menneskelig relation – også den mellem dig og dine medarbejdere – er båret oppe af følelser. Hvis du rationaliserer og intellektualiserer din relation til medarbejderne, så kommer du hurtigt til at virke meget kold.

Følelser er limen i alle sociale relationer – også ledelse.

Fire grundlæggende følelser

Hver gang et specifikt emne kommer op på arbejdspladsen, så vil dine medarbejdere reagere på en af to måder. De vil enten føle stress eller nydelse. Stressfølelsen opstår, når noget i vores verden føles farligt eller skadeligt for os.

Det er individuelt, hvordan vi reagerer på forskellige situationer. Det, der er stressende for mig, er en nydelse for dig. Stress er ikke en universel størrelse, der rammer alle på samme måde.

Når vi, i modsætning til følelsen af stress, føler glæde, så er det fordi, at vi forventer en tilfredsstillende handling.

Angst, vrede, sorg og glæde

Sådan hjælper du stressede medarbejdereNår vi oplever noget, som om det er farligt, føler vi angst. Når vi oplever noget, der giver os smerte, så føler vi vrede. Og når vi oplever et tab, så føler vi sorg. Det er tre grundlæggende følelser. Når du så tilføjer glæde som den sidste, så har du den fulde pakke.

Så hvad sker der, når vi har disse følelser?

Når vi føler angst, vrede eller sorg, så har vi instinktivt lyst til at forlade situationen. Urmennesket inde i os får simpelthen stresssignaler fra hjernen, der pumper mantraet helt ud i fingerspidserne: Flygt!

Når vi føler glæde, så bliver vi og rykker måske endda tættere på.

Hvad gør du som leder med disse følelser?

Når du har accepteret, at følelser også er en del af din ledelsesopgave, så begynder det næste spørgsmål naturligt at poppe op:

“Hvad skal du så gøre ved det?”

Helt kort, så kan det opsummeres på følgende måde:

  • Den bange medarbejder har brug for hjælp og tryghed, så de ikke flygter hverken fysisk eller mentalt.
  • Den vrede medarbejder har brug for at se forandringer, så de kan se lys for enden af tunnelen.
  • Den bedrøvede medarbejder har brug for din trøst og omsorg for at overvinde situationen.

Og sidst – men absolut ikke mindst:

  • Den glade medarbejder har brug for at dele sine positive følelser med dig.

Det handler om menneskelig opmærksomhed

Bare en lille smule mere opmærksomhed på den personlige, menneskelige og følelsesmæssige relation mellem dig og dine medarbejdere kan gøre en kæmpe forskel. Ikke kun for dig, men for rigtig mange ledere.

Næste gang du står overfor en samtale med en medarbejder, så spørg dig selv, hvilke følelsesmæssige behov denne medarbejder har. Specielt i de svære samtaler, kan det være en øjenåbner for lederen og en stor hjælp for medarbejderen. Og du får en stærkere relation, der gavner både din rolle som leder og dig selv personligt.

Skrevet i: Lederrollen

Mark Buskbjerg

Om Mark Buskbjerg

Jeg er stifter af onlinemagasinet Alt om ledelse. Målet er at udgive inspirerende, jordnære og værdifulde artikler for ledere. Jeg koordinerer hele moletjavsen og er skribent på en række af artiklerne.

Jeg interesser mig særligt for personlig effektivitet, forandringsprocesser og organisationskultur.

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Bogen med alle vores teknikker og værktøjer til den effektive arbejdsdag.

Køb bogen 'Få styr på den effektive arbejdsdag' lige her. Læs mere her

1187 har allerede købt bogen

© Copyright 2023 Altomledelse.dk

Altomledelse.dk ejes af Buskbjergs Bureau - CVR: 34412928 - Handelsesbetingelser