Du kan kalde det, hvad du vil: Gode købmandsevner, intuition, næse for forretning eller noget helt fjerde. Pointen er, at du ikke kan analysere dig frem til alt her i verden, hvis du vil være en dygtig leder skal du bruge din mavefornemmelse.
Viden er magt
Et gammelt ordsprog lyder, at viden er magt. Men i dag har vi en tendens til at misforstå, hvilken viden der her er tale om. Den gennemanalyserede, konsulentindpakkede og faktatjekkede viden vinder mere og mere frem. Alt skal måles, før det kan blive risikovurderet. Fordi vi kan måle på alt, så måler vi på alt. Men der er noget vi ikke kan måle. Der er noget som erfaring og dannelse giver os, som vi ikke får, når vi koger verden til en boullionterning af statistik.
Og det er der måske en grund til. Hvis vi har vores gennemanalyserede fakta, så er det let at træffe en såkaldt rationel beslutning. Vi kan lade fornuften råde, for tallene guider os. Men hvis vi skal stole på vores mavefornemmelse, så handler det om mod. Modet til at tro på sig selv. For det er svært at argumentere for en følelse i maven overfor excelarkets skarptskårne argumentation. Tal har simpelthen en vis appel til os. Vi tror mere på dem.
Men mavefornemmelsen er vigtig
Strategisk vigtigt – men økonomisk dumt
Mavefornemmelsen er helt central, når du står i spidsen for en virksomhed eller en afdeling. For hvis du kun lader excelarkene råde, så er der beslutninger, som du ikke får taget. For i en virksomhed, der udvikler sig, skal der træffes beslutninger, som er baseret på følelser. Rigtig meget af udviklingsarbejdet i virksomheden, det der skaber innovation i virksomheden, kræver strategiske satsninger. Og det er bare ikke alle strategiske satsninger, der afspejler sig på bundlinjen. Men den gode leder ved, at det er den rigtige beslutning. Den gode leder tør gå forrest, fordi modet er med hele vejen. Modet til at tro på mavefornemmelsen.
Vi har skrevet en guide til, hvordan du får sat skub i det strategiske arbejde i virksomheden.
Læs “Sådan overlever du strategiprocessen“ og “Hvad er strategi?“
Carlsbergs fusion
Niels Lundes bog 100 topchefer – guide til dansk erhvervsliv er spækket med beretninger om danske ledere, der gik forrest og traf beslutninger på deres mavefornemmelse. Deres planer var ikke skudsikre og gennemanalyserede. Men det var gode idéer. Her er et eksempel fra bogen:
Hvornår har du sidst brugt din mavefornemmelse?
Del dine erfaringer med at bruge mavefornemmelsen i kommentarsporet herunder.
Kim Kjehr skriver
Jeg har delt to af jeres rigtig gode artikler, hvor seneste fik følgende med på vej 🙂
I den sidste deling af en super god artikel omkring “empatisk ledelse”, var der en henvisning til yderligere en artikel, som jeg er helt synkroniseret med.
At bruge din mavefornemmelse, når du skal tages beslutninger og lede, er både klogt og rigtigt.
Jeg er af den helt klare overbevisning, at det er helt nødvendig at bruge “maven” eller “den sunde fornuft”, for verden er altid anderledes end Excel (og heldigvis for det).
Analyser og andet er nødvendige, men de må aldrig stå alene, for de vigtigste faktorer kan ikke måles og vejes, og hvis man forsøger, kommer man til en forkert konklusion, og dermed forkert beslutning.
Desuden er det ikke alle beslutninger der egner sig til at vente på resultater af undersøgelser og analyser…….De fleste kræver handling!
Mark Buskbjerg skriver
Hej Kim
Fedt, at du deler vores artikler med andre. Altid dejligt, når det vi skriver kan starte dialoger.
Jeg håber, at jeg kan sørge for endnu flere artikler i fremtiden, der er værd at dele 😀
Kim Kjehr skriver
Hej Mark – Jamen det kan du. Jeg er lidt interesseret i om det er dig eller en anden, som skriver disse artikler. Sjældent har jeg mødt 2 skriv, som jeg er så synkroniseret med som denne og “den empatisk leder”.
Den der har skrevet, vil jeg gerne møde en dag, for der er 100% kontakt 🙂
Mvh / Kim K