Verdens mest innovative virksomheder har én ting tilfælles: De tager fejlene til sig, og bruger dem til at generere nye succesfulde idéer. Det skriver The Economist i en undersøgelse, der søger at karakterisere de mest innovative virksomheder.
Mange små idéer bliver til den rigtig store idé
I undersøgelsen Cultivating business-led innovation når The Economist frem til, at innovative virksomheder er kendetegnede ved, at de indsamler feedback, idéer og erfaringer overalt, hvor de kan.
54% af de mest innovative virksomheder bruger kundernes kommentarer aktivt, hvad enten det er negative eller positive bidrag. De går fuldstændig systematisk til værks på kundedata for hele tiden at være på forkant med kundernes behov.
De anerkender, kort sagt, at vejen til den rigtig gode idé, går gennem mange små idéer.
Plads til forbedring
Det, der er normal praksis for nogle, er ukendt land for andre. Over halvdelen af virksomhederne i undersøgelsen svarer, at de ikke har noget konkret system til at indsamle al denne data. Ligesom mange virksomheder langfra udnytter de interne muligheder for innovation optimalt.
Den svære åbenhed
I rapporten bliver en af de store årsager til manglende innovation fremhævet som mangel på åbenhed i virksomhederne. Specielt i de helt store virksomheder, hvor det er svært at dele viden på tværs af siloerne.
Hvad kan du gøre?
Det er svært at skabe åbenhed i virksomheden, hvis der ikke er skabt en dele-kultur helt fra starten. Når først siloerne er bygget op, så er de virkelig svære at rive ned igen. Men det er ikke umuligt.
Her er tre ting, du kan gøre for at skabe mere innovation i virksomheden
- Sæt mennesker på tværs af etablerede teams sammen for at løse opgaver.
På den måde skaber du netværk på tværs af virksomheden.
- Sæt innovation på skemaet.
Hvis du forlanger at dine medarbejdere tager decideret tid ud af kalenderen til at tænke i nye løsninger, lege og prøve ting af, så sker der pludselig noget magisk med innovationskulturen.
- Ros folk der fejler
En af mine første ledere roste folk, der fejlede. Fordi de forsøgte. Mantraet var: “Her skal du fejle, men du skal ikke lave den samme fejl to gange.” Lad medarbejderne fejle, og lad dem lære af deres fejl.
Læs mere om arbejdet med virksomhedskultur her >
Referat fra undersøgelsen
“Cultivating business-led innovation explores how senior executives can promote a culture of innovation by empowering different business units. As the basis for the research, the Economist Intelligence Unit in April 2012 conducted a global survey of 226 senior executives. The respondents were based primarily in North America, Western Europe and the Asia-Pacific region (27% for each), with the rest from the Middle East and Africa, Latin America and Eastern Europe. Of the total number of respondents, 27% were from the US, 10% from India, and 8% each from the UK and Canada. In terms of seniority, 24% were at the CEO level, 15% at the managerial level, and 13% at the director level. With respect to organisation size, 56% were from companies with revenue of US$500m or more annually, with 17% of those with revenue of US$10bn or more. Respondents represented a wide variety of industries, in particular manufacturing (13%), healthcare (12%), IT and technology (10%) and professional services (10%). Functionally, respondents identified their primary roles as management, business development, finance and marketing/sales.”
Hvad gør du for at kickstarte innovationen?
Innovation, udvikling og fremtidssikring af virksomhedens produkter, talenter og videre er en essentiel del af ledelsens arbejde, selvom det desværre ofte bliver prioriteret ned i forhold til det daglige driftsarbejde.
Hvad gør du for at kickstarte udviklingen i jeres virksomhed? Del dine kommentarer herunder.
Relevante links
Undersøgelsen fra The Economist: http://www.economistinsights.com/technology-innovation/analysis/cultivating-business-led-innovation
Skriv et svar