Virksomhedens kultur er den lim, der binder organisationen sammen. Så kort kan virksomhedskultur faktisk defineres, men i denne artikel dykker vi ned i begrebet og får et håndgribeligt svar på spørgsmålet: ”Hvad er virksomhedskultur? ”
Indhold
I denne artikel finder du svar på:
Hvad er virksomhedskultur?
Virksomhedskulturen er limen, der binder organisationen sammen.
En virksomhed er en organisme, der består af mennesker, processer, systemer, strukturer, normer, uskrevne regler, guidelines og love. Og kulturen er det net, der binder alle disse forhold sammen, så de giver mening og er til at navigere i for medarbejdere, ledere og direktion i virksomheden.
Kulturen bliver tit udtrykt som: ”den måde vi gør tingene på her i virksomheden.” Og det er en ganske præcis beskrivelse. For virksomhedens kultur er egentlig bare en samlet betegnelse for alle de normer, værdier og handlinger, som kendetegner virksomheden.
Det spændende ved kultur er, at den ikke er en fast størrelse. Virksomhedens kultur bliver konstant påvirker af medarbejderne, lederne, bestyrelsen og en række udefrakommende faktorer. Og det skal du som leder vide, hvis du vil skabe ændringer i virksomheden. For selvom du ikke kan diktere ændringer, så kan du påvirke, hvilken retning kulturen bevæger sig i.
[golearn-box id=”6966″]
Hvor kan du se virksomhedskulturen?
Blæsten kan man ikke få at se – og sådan er det nærmest også med kulturen.
Virksomhedes kultur er en uhåndgribelig størrelse. Det er værdier, normer og adfærd. Så ligesom blæsten kun bliver synlig, når træerne bøjer sig, så er kulturen først synlig, når den udfolder sig i handlinger.
Et af de første steder, hvor du kan kigge efter kulturen er påklædning, indretningen, og hvordan de indfødte bevæger sig. Der er ofte meget forskel på kulturen i en virksomhed alt efter om alle medarbejdere er iført jakkesæt eller sweatre. Du skal bare huske på, hvis du er ude at observere, at det ikke nødvendigvis er dem med jakkesættet, der eksempelvis er mest professionelle. Symbolerne er nemlig altid kontekstafhængige, og det er her den gode kulturanalyse adskiller sig fra den overfladiske.
Hvordan arbejder du med virksomhedskultur?
Hvis du vil præge eller ændre virksomhedens kultur i en bestemt retning, så er det vigtigste, at du kender virksomhedens eksisterende udgangspunkt. Og ligeledes skal du vide, hvorfor du vil ændre kulturen.
Som nævnt er kulturen et udtryk for handlinger, systemer og værdier i virksomheden, så hvis du vil ændre kulturen, så er det de knapper du kan trykke på. En ændring af virksomhedens kultur handler grundlæggende om en ændring af jeres adfærd.
Når vi hører om kuldsejlede forandringsprocesser i forhold til virksomhedens kultur, så handler det ofte om, at ledelsen er blevet for optimistiske i forhold til, hvor meget de selv kan påvirke kulturen. For i sådan en forandringsproces, der har virksomhedens kultur som omdrejningspunkt er der en hårfin balance mellem lederen, der guider forandringen på vej og lederen, der tvinger forandringen igennem.
Hvis du vil læse mere om at ændre adfærd og vaner – så læs: “Sådan bryder du dine dårlige vaner”
Hvis du vil læse mere om arbejdet med værdierne så læs: “Værdibaseret ledelse”
Sådan styrker du virksomhedskulturen
Virksomhedskulturen påvirker alle virksomhedens processer. Det er lige fra rekrutteringsarbejdet til arbejdet med at styrker medarbejdernes arbejdsmiljø og medarbejdertilfredshed.
Og det er noget, vi går meget op i. Den her undersøgelse fra Deloitte viser, at 88 % af medarbejdere lægger positiv vægt på virksomhedens kultur. De betragter det som grundpillen for virksomhedens succes.
Og så er der noget andet, du kan lære af undersøgelsen fra Deloitte:
Der er en stærk korrelation mellem de glade medarbejdere og de medarbejdere, der siger, at de arbejdet et sted med en stærk virksomhedskultur.
Helt konkret handler det om at overætte værdierne til handlinger.
Dine medarbejdere hiver ikke værdihåndbogen frem i ny og næ. Det glittede papir rykker ikke så meget. Men kan du oversætte jeres værdier til handlinger, så begynder det at rykke.
Det handler om at vise, hvad du forventer af medarbejderne. Hvordan kommer jeres værdisæt til udtryk i medarbejdernes hverdag.
Hvordan lever Torben op til værdien åben og ansvarlig, når han Torsdag eftermiddag drøner til et kundemøde med en halvlunken latte i hånden?
Hvad betyder Teamwork for Betina, når hun sveder over sin rapportdeadline onsdag formiddag?
Ansvar, teamwork og respekt er populære værdier. Meget populære værdier. Men hvad betyder det i praksis? I hverdagen?
Det skal du kunne svare på som leder.
Ligesom du skal være i stand til at efterleve dem selv. For det er dig, medarbejderne spejler sig i.
Din integritet som leder er vigtig
Som leder er du bæreren af kulturen. Og det kræver integritet, hvis du vil gøre de flotte værdier til noget dine medarbejdere kan spejle sig i. De flotte ord er ikke nok i sig selv. Ja, vi kan faktisk gå så langt som at sige, at de flotte ord om værdier bliver tomme buzzwords, hvis det ikke bliver omsat til handling.
Mere præcist: Hvis du ikke omsætter det til handling.
Det handler om din integritet som leder. Der skal – i den korteste version – være en konsekvent sammenhæng mellem dine værdier og dine handlinger.
Ellers bliver det med kulturen kun ved snakken. Og dine medarbejdere glemmer at lytte.
Fordelene ved en stærk virksomhedkultur
Men hvorfor overhovedet fokusere sådan på virksomhedens kultur? Hvad betyder det overhovedet for virksomheden?
Ret meget.
Lad os se på tre eksempler, hvor virksomhedskulturen er afgørende:
- Rekruttering
Et godt ry starter ofte med en stærk virksomhedskultur. Den der lille fortælling, der løber som steppebrande mellem medarbejdere: “Dem der! De er fede at arbejde for.” Den der lille fortælling, der får de gode kandidater til at lægge mærke til jeres virksomhed.
Det kan være forskellen på, om din virksomhed er et hurtigt trin på vejen videre i karrieren, eller et sted, hvor dine kommende medarbejdere drømmer om at engagere sig og slå sig ned. - Medarbejderloyalitet
Det er ikke kun rekrutteringen, der bliver en lille smule lettere. Det er også lettere at fastholde de dygtige medarbejdere, når du har en stærk virksomhedskultur. Når du har en arbejdsplads, hvor medarbejderne har lyst til at engagere sig og glæder sig til at løse deres opgaver. - Mindre stress
En stærk virksomhedskultur reducerer arbejdsrelateret stress. Læs mere her. Det kan du selvfølgelig mærke på bundlinjen, men det vigtigste er, at du kan mærke det på de mennesker, der er en del af virksomheden.
Og vi kunne være dykket ned i flere ting. Det har nemlig også en positiv betydning for medarbejdernes indsats på arbejdet, samarbejdet på tværs af organisationen og jobtilfredshed.
Så den korte konklusion: Det kan godt betale sig, når du investerer i arbejdet med virksomhedens kultur.
Hvis du vil vide mere om virksomhedskultur?
En af de mest kendte ledelsesteoretikere, der beskæftiger sig med virksomhedskultur er Edgar Schein, der har skrevet bestselleren: “Organisationskultur og ledelse.” Du finder en grundig gennemgang af Edgar Scheins teori her.
Edgar Schein bygger sine teorier på antropologen Clifford Geertz, der har defineret kultur på følgende måde:
“… mennesket er et dyr svævende i spind af betydninger, han selv har spundet. Jeg anser kultur for at være disse spind, og analysen af den er derfor ikke en eksperimenterende videnskab der søger love, men en fortolkende videnskab, der søger betydning.”
Schein er blevet kritiseret af mange antropologer for at have en overfladisk tilgang til begrebet kultur, men ikke desto mindre er Scheins introduktion af kulturbegrebet hovedårsagen til, at vi i dag taler om kultur i virksomheder. Hvilket også viser sig at være til antropologernes egen fordel, da de har værktøjerne til at afdække virksomhedskultur.
Du kan læse mere om antropologi, virksomhedskultur og metoder her.
Skriv et svar