Arbejdet med organisationens kultur er en af de vigtigste opgaver, du har, som leder. Edgar Schein var i 1980’erne en af forgangsmændene i arbejdet med organisationskultur. I denne artikel bliver du introduceret til de grundlæggende principper i Edgar Scheins forståelse af organisationskultur og de ledelsesopgaver som følger fra bogen “Organisationskultur og ledelse”.
[golearn-box id=”6966″]
Indholdsfortegnelse
Klik på et link herunder for at hoppe ned i artiklen.
Hvad er organisationskultur?
Kulturen er alt det, der er mellem os mennesker. Vores rutiner, ritualer og små indbyrdes aftaler, uden at vi taler om dem. En lidt akademisk betegnelse er, at kulturen er de indlejrede normer, vi navigerer efter. Det er altså den røde tråd, som går gennem hele virksomheden og bliver bestemmende for, hvordan medarbejdere og ledere opfører sig i forskellige situationer. Derfor kan organisationskulturen være den afgørende faktor mellem succes og fiasko i en organisation eller virksomhed.
Organisationskultur er interessant for dig som leder, fordi du med en bevidst indsats kan påvirke kulturen i en positiv retning. Kulturen forhandles og udvikles hver dag i virksomheden. Det er ikke alt du kan styre som leder, men hvis kulturen begynder at køre af sporet, så er det din lederopgave at håndtere situationen.
Du kan læse mere om virksomhedskultur her>
Schein og organisationskultur
Edgar H. Schein var en af de første til virkelig at bringe kulturen på banen, når det handlede om organisationer og virksomheder. Han definerer kultur således:
"Et mønster af fælles grundlæggende antagelser, som gruppen lærte sig mens den løste sine problemer med ekstern tilpasning og intern integration, og som har fungeret godt nok til at blive betragtet som gyldige og derfor læres videre til nye gruppemedlemmer som den korrekte måde at opfatte, tænke og føle på i relation til disse problemer."
Hvis du ikke er bevidst om organisationskulturen, som du er en del af, så overtager kulturen og leder i stedet for dig. Det er selvfølgelig en ambition, at alle i organisationen har indblik i grundlæggende kulturforståelse, men det er af afgørende betydning for dig som leder, at du bruger det aktivt.
De tre kulturniveauer
Schein arbejder med tre niveauer af kultur:
- Artefakter
- Værdier
- Antagelser
Artefakterne og den observerede adfærd i organisationen er de mest synlige symboler på organisationens kultur, men hvis du skal arbejde med en grundig forståelse af virksomhedens kultur, så skal og tage højde for de to andre niveauer. Du kan betragte dem som lag i organisationen, du kan skrælle af som lagene i et løg.
Herunder gennemgår vi de tre niveauer hver for sig
Artefakterne er alle de fysiske, mundligt udtrykte og kropsligt observerbare måder, hvor kulturen kommer til syne på. De er lette at se men svære at tyde. Artefakterne og adfærden blandt medarbejdere og ledere i organisationskulturen er ofte den gnist, som tænder nysgerrigheden, når vi arbejder med organisationskultur. Det er her du kan kickstarte din undren og begynde at grave dig ned i de næste lag.
Du kan faktisk gå i gang allerede nu. Sæt dig et uvant sted i organisationen, kig dig omkring og stil så dig selv følgende spørgsmål:
- Hvordan har vi indrettet organisationen?
- Hvordan taler vi sammen?
- Hvem og hvordan joker vi sammen?
- Hvornår har vi pauser?
- Hvem sidder sammen i kantinen?
- Hvordan går vi klædt på arbejdet?
- Hvad er ikke, som du troede det ville være?
Det virker underligt i starten, men hvis du spørger en erfaren antropolog, så vil du få svaret: “Det er det også for mig, men lige så stille begynder refleksionerne at komme. Det skal bare have tid.” Det er nemlig en mærkelig situation, når du pludselig sidder alene og observerer, men hvis du begynder at reflektere over det du ser, stiller nye spørgsmål til dig selv og hele tiden skriver ned, så vil du pludselig opdage, at du har fat i noget mere grundlæggende end bare det, at vi drikker kaffe hver morgen klokken 09.15 – sharp.
Helt kort sagt: Artefakterne er alt det en person udefra ser og registrerer ved første besøg i virksomheden. Det er umiddelbart tilgængeligt.
Artefakterne er muligvis kun overfladen, og den er vigtig for dig. For overfladen er et udtryk for alt det, der ligger inde bagved. Artefakterne er alt det, som partnere, kunder og besøgende ser ved din virksomhed. Hvis du vil ændre det billede, så må du gå ned i lagene.
Hvis du vil gå et lag dybere i organisationskulturen, så skal du beskæftige dig med værdier og normer i organisationen. Det er de kulturelle elementer, som beskriver virksomhedens drømmescenarie, altså det erklærede mål om, hvor den øverste ledelse gerne ser organisationen bevæge sig hen.
Værdierne er brede her. Det er ordene på brochurens glittede papirer, den måde medarbejderne fortæller om om deres arbejde og de værdier der formidles videre til kunderne.
Når vi arbejder med organisationskultur, så hører vi ofte:
“Husk at lægge mærke til forskellen på, hvad folk siger de gør, og hvad de rent faktisk gør.”
Her er vi på niveauet, hvor vi ser på, hvad folk siger de gør: Det officielle billede af virksomheden.
Når du skal arbejde med kulturanalyse, så er der en del oplagte steder at starte, du kan eksempelvis kigge på:
- Hvad er organisationens erklærede værdier?
- Hvad skriver vi på hjemmesiden?
- Hvilken vision har topchefen?
- Hvad er dresscode?
- Hvordan kommunikerer vi på intranettet?
- Hvilke titler har vi?
- Hvilke nedskrevne regler har vi i organisationen?
Værdierne og normerne er alt det, som organisationen gør for at trække i en bestemt retning. Men forandringen udebliver, hvis du ikke tager højde for de grundlæggende antagelser, der eksisterer i virksomheden. Mangel på fokus på de grundlæggende antagelser har været skyld i mere end en enkelt fejlslagen forandringsproces. Så du er heldigvis klogere, ik’?
Det dybeste niveau Schein arbejder med, i hans definition af organisationskultur, er de grundlæggende antagelser. Det er alle de uskrevne regler, alt det usagte og de mange små ritualer, der hver dag guider medarbejdere, ledere og andre medlemmer af organisationens kultur. Og det er sjældent noget man taler om, det er: “bare noget vi gør?”
Det er svært for medarbejderne og lederne selv at se de grundlæggende antagelser, for det er så fast en del af hverdagen, som er fuldstændig integreret i alt, hvad der foregår i virksomheden.
Det former organisationens syn på:
- Verden
- Mennesker
- Og menneskers handlinger
Det er ubevidst, når vi handler i forhold til vores kultur. Men hvis du står overfor en ledelsesmæssig udfordring, der kræver en forandring, så skal du huske at have kulturen med. Ellers risikerer du at stå tilbage med en proces, hvor alle bare gør som de plejer.
Hvordan arbejder du med organisationskultur?
Det er en central ledelsesopgave at forestå en løbende pleje og udvikling af organisationens kultur. Du har ikke den fuldstændige kontrol i denne proces, og det betyder at mange ledere frygter opgaven, fordi den kan være uforudsigeligt. Scheins holdning er, at den eneste virkeligt vigtige udviklingsopgave, lederen har, er at lede kulturen og skabe en positiv kultur i forhold til organisationens mål.
Når forandringsprocesser kører af sporet, så er det ofte fordi, at de glemmer at tage højde for det tredje niveau i Scheins model: De grundlæggende antagelser. Processen kører skævt, fordi ledelsen kun har taget højde for adfærden og værdierne, der jo er belejligt synlige, og derfor har planlagt en proces, der går imod kulturen. Og så går det kun en vej: Kulturen vinder altid over strategien.
Hvem er Edgar H. Schein?
Edgar H. Schein er en tidligere professer fra MIT Sloan School of Managamgent, som er mest fra sin store indflydelse på arbejdet med organisationsudvikling – specielt organisationskultur.
Hvis du vil vide mere
Vi har samlet et par bøger, hvor du let kan dykke videre ned i Edgar Scheins teorier om organisationskultur og ledelse.
Af: Edgar H. Schein
Tankerne om organisationskultur og ledelse var banebrydende, da Edgar Schein udgav sin bestseller. Det var første gang kulturens gennemslagskraft i organisationer blev behandlet detaljeret.Artiklen her er skrevet på baggrund af bogen. Hvis du vil dykke ned i og have en komplet forståelse for Edgar Scheins teori om Organisationskultur og ledelse, så er det her bogen, som du skal læse. Bogens indhold er formidlet, så det er tilgængeligt for alle.Køb bogen her
Af: Henrik Ørholst
Her får du 20 af de mest populære ledelseseksperters bud på, hvordan du arbejder med organisationskultur, innovation og bundlinje. Henrik Ørholst har udvalgt de 20 største, der præsenteres med hver deres tilgang til ledelse og de ideer, der har gjort dem til guruer.Køb bogen her
Einar Johannessen skriver
Jeg har prøvet at hente Edgar Scheins pixi-e-bog om organisationskultur og ledelse øverst på siden, men får kun en anden bog om to-do-lister, kan i sende mig Edgar Scheins pixi-e-bog?
Mark Buskbjerg skriver
Ja. Jeg må sande, at der har været drillenisser i systemet (det er selvfølgelig bare en undskylding for, at jeg har klokket i det). Systemet var simpelthen sat forkert op. Hvis du ikke har modtaget en mail med pixi-e-bogen allerede nu, så er du velkommen til at prøve tilmeldingformularen igen – den virker nu.
Tak for heads up og interessen i pixi-e-bogen.
Birgit skriver
Jeg har også prøvet flere gange, så sent som i dag og jeg får altså heller ikke pixi bogen, så det er nok en ommer… smiler
VH Birgit
Mark Buskbjerg skriver
Hej Birgit
Jeg kan se, at vores mailsystem returnerer en besked med, at din e-mail adresse ikke eksisterer. Jeg har efterfølgende forsøgt at sende den til dig via min egen mail, der får jeg samme besked. Du er velkommen til at skrive en mail direkte til info@altomledelse.dk – så svarer jeg selvfølgelig med et link, hvor du kan hente bogen.
Lisbeth skriver
hej
Jeg modtager heller ikke den pixibog om Edgar Schein?
Hilseb Lisbeth
Mark Buskbjerg skriver
Hej Lisbeth
Det er jeg ked af at høre.
Der bliver lige nu arbejdet på et andet system til at udsende e-bøgerne, så det kører mere stabilt.
For en sikkerheds skyld vil jeg høre, om du har tjekket dit spamfilter? En af grundende til, at vi nu skifter system er, at de her mails ofte ender i spamfilteret.
Venlige hilsner
Mark Buskbjerg