Kan alle de kurser, foredrag og netværksmøder egentlig betale sig for dig? Det er vi helt sikre på, at de kan, men hvis du vil have den fulde effekt af din investeringer, så skal du arbejde målrettet med effektsikring. Og du kan roligt rive fem minutter ud af programmet til at læse det her indlæg, for effektsikring smitter af på bundlinjen, så din direktør vil elske dig for at have læst med her.
Og nå ja, så kan du samtidig prøve vores gratis online værktøj til EFFEKTSIKRING. Det virker!
Hvis du gerne vil arbejde meget målrettet med effektsikring af uddannelse, kurser og meget andet, så kan det godt betale sig at læse med her. Effektsikring er nemlig ikke bare genialt, hvis du selv arbejder med kompetenceudvikling, principperne kan føres over på større strategiske processer, forandringsledelse og meget andet, som du er i berøring med i din hverdag.
Her kan du se en oversigt over, hvad artiklen indeholder. Klik på et punkt for at hoppe direkte til den del af artiklen.
Du skal først møde Hr. Brinkerhoff
Robert Brinkerhoff er manden bag en populær effektsikringsmodel, der er kendt som 40 – 20 – 40 modellen, hvor han satte fokus på vigtigheden af forberedelse og opfølgning for at få fuld effekt af en læringsproces – eksempelvis et kursus. Da direktører, ledere og konsulenter verden over fik fingrene i denne model tog det fart, for det giver virkelig pondus på bundlinjen hvis effekten af en læringsproces er optimal!
Men hvad er 40 – 20 – modellen egentlig?
40 – 20 – 40 modellen
Helt kort, så beskriver 40 – 20 – 40 modellen, hvordan du skal fokusere din energi før,under og efter selve kurset, hvis det er hvor du vil sikre effekten af din læring:
- 40 % af energien på forberedelsen
- 20 % af energien på selve kurset
- 40 % af energien på opfølgende aktiviteter efter kurset
Det her er en lidt forsimplet udgave af 40-20-40 modellen, så nu får du den lidt længere version. Og vi starter med den forskning, der ligger bag Brinkerhoffs model.
Robert Brinkerhoff valgte spørge en lang række kursusdeltagere, hvor de havde brugt den største del af deres energi i et kursusforløb (før, under eller efter?) og målte derefter på, hvor stor effekt de havde haft af selve kurset. Resultatet var overraskende, og blev til 40-20-40 modellen. Brinkerhoffs resultater viste, at:
- 40 % af de deltagere, der havde den største effekt af kurset, havde brugt mest energi på deres forberedelse til kurset
- 20 % af de deltagere, der havde den største effekt af kurset, havde brugt mest energi på selve kurset
- 40 % af de deltagere, der havde den største effekt af kurset, havde brugt mest energi på opfølgende aktiviteter
De er selvfølgelig lidt en forskel på de to udlægning er af 40-20-40 modellen, så er det en vigtig pointe, når du arbejder med effektsikring:
Du skal prioritere meget mere af din energi på forberedelse og opfølgning, end du tror!
Hvorfor effektsikring
Først og fremmest skal du arbejde med effektsikring, fordi det er super ærgerligt, hvis du spilder din tid. Det kan være nemt nok at vide, om du spilder tiden på den korte bane, men i større processer og langvarige projekter, så bliver det pludselig lidt sværere.
Står eksempelvis overfor en stor forandringsproces, så er det ikke kun selve eksekveringen af forandringen, der er vigtig at have fokus på. Det er faktisk kun de 20 % af det samlede arbejde. Resten af din opgave er planlægning og opfølgning.
7 skridt til maksimal effekt af dit næste kursus
Har du også prøvet at være afsted på det mest inspirerende kursus? Altså sådan et hvor du kommer hjem helt høj af al den nye viden du skal revolutionere din arbejdsdag med. Så har du sikkert også oplevet, hvordan hverdagens klamme hånd hurtigt kvæler din nye viden med gamle vaner. Så stille og roligt glider kursusmappen om bagerst på hylden og alt det gode du har lært går samme vej.
Nu skal det være slut med ineffektive kurser. Her får du en model for effektsikring af dit næste kursus, der ikke bare gør det endnu sjovere at tage på kursus, den giver dig også maksimalt smæk for skillingen. Og det bliver din økonomichef helt sikkert også glad for.
Det skal du gøre før kurset starter
Forberedelse
– hvordan vil jeg bruge kurset, når jeg kommer tilbage?
Spørgsmål du skal stille dig selv:
- Hvad vil jeg være bedre til?
- Hvilke kompetencer eller kvalifikationer har jeg brug for?
Målafklaring
Hvad er mit mål med kurset?
Spørgsmål du skal stille dig selv:
- Hvad er mit primære mål med kurset
- Hvad skal jeg som minimum have med fra kurset?
Læs vores guide om målsætning her
Vælg kursus
– hvilket kursus er det rigtige for dig?
Først når du ved, hvad du rent faktisk vil lære på kurset, så kan du vælge det helt rigtige kursus for dig. Det er ikke sikkert, der findes lige præcis ét kursus for dig. Kunsten er at finde det kursus, der hjælper dig bedst videre.
Det skal du gøre under kurset
Læring
– aktiv og engageret deltagelse
Det skal du være opmærksom på under selve kurset
- Har du fået svar på de spørgsmål, du har forberedt?
- Hvad kan du selv gøre for at få kursusdagen til at lykkedes?
Skriv et svar