En virksomhed består af mennesker, processer, systemer og strukturer. Kulturen er den lim, der binder det hele sammen. En virksomhedskultur kan forstås som den optik medarbejderne ser virksomhedens aktiviteter gennem. Kulturen hjælper de ansatte til at skabe mening og viden om, hvordan de skal agere i forskellige situationer. Den største udfordringen kultur er, at det eksisterer på to planer – der er synlige og usynlige faktorer, der definerer kulturen.
Styr på begreberne
Jeg plejer at sige, at kultur er måden, vi gør tingene på. Kulturen i en virksomhed er baseret på værdier, normer og holdninger blandt medarbejderne. Det er værdier, normer og holdninger der videregives til nye medarbejdere og danner virksomhedens billede udadtil. Kultur repræsenterer altså den usagte følelsesmæssige del af virksomheden.
Som leder er du med til at skabe kulturen i virksomheden. En leder har mulighed for at ændre og udvikle kulturen. Det er lederens rolle at formidle virksomhedens værdier og normer så medarbejderne føler sig engageret.
Organisationspsykologen Edgar Schein sammenligner virksomhedskultur med et isbjerg – Det synlige er den formelle organisationsplan og strategi og det usynlige en række usagte normer.
Læs mere om Schein og organisationskultur her
Virksomhedskultur
En velfungerende virksomhed afhænger af kulturen. Og på baggrund af den rette kultur kan virksomheden levere gode resultater. Kulturen er medbestemmende for performance. En stærk kultur består af medarbejdere, der føler sig tilknyttet til virksomhedens værdier. Når medarbejderne føler sig som en del af virksomhedens identitet, tillægger de deres arbejde større værdi og mere engagement.
Kultur er mere end klare visioner, missioner, strategier og adfærd. Det er komplekst. I en virksomhedskultur er der en række underliggende værdier, antagelser, overbevisninger, attituder og følelser, der ligger usynlig gemt. Disse faktorer kan være meget forskellige fra person til person og fra afdeling til afdeling. Indenfor virksomhedens kultur kan der forekomme subkulturer, hvorfor der i en virksomhed kan være flere kulturer i spil.
Derfor skal der arbejdes med alle lag og flere perspektiver for at forstå kultur.
Virksomhedskultur skabes i en proces mellem mange dimensioner:
- Ledelse i praksis
- Medarbejderudvikling
- Opfattelse og fejring af succes
- Struktur og organisering
- Kommunikationen
- Relationel koordinering
Kultur kan påvirkes og udvikles i mange retninger.
Læs mere om virksomhedskultur her
Dit ansvar som leder
En leders fornemmeste opgave er at formidle og implementere værdier og normer gennem vision, filosofi og strategi. I bund og grund handler det om lederens adfærd og udstråling. Din rolle og adfærd som leder har en enorm betydning for den overordnede kultur.
Igennem værdibaseret ledelse, er det muligt at inkludere virksomhedens værdier så som slogans, symboler og historier. At kommunikere virksomhedens vigtigste værdier til de ansatte er alt afgørende for organisationens effektivitet. Indenfor ledelse er det væsentligt at påpege, at action taler højere end ord.
Læs mere om værdibaseret ledelse her
Kultur i forandringsprocessen
En ting er, at kultur er svært at definere for virksomhederne, men en anden ting er, når kultur skal tænkes ind i en forandring. I forandringsprocessor hænger strategi og kultur uløseligt sammen, hvorfor det er vigtig ikke kun at ændre i startegien, men også at være opmærksom på kulturen i virksomheden.
At ændre en kultur handler grundlæggende om at ændre adfærd, men før en kultur kan ændres er det nødvendigt, at forstå den nuværende kultur. Herindunder opstår vigtigheden af at identificere ledelseskulturen, visioner, forandringsparathed, kommunikation og strategiske målsætninger.
Organisationskulturen er et spejlbillede af virksomhedens personlighed, og derfor er det betydningsfuldt at arbejde konstruktivt med kultur. Med andre ord handler strategisk forandring om at ændre organisationskulturen, og herunder medarbejdere og lederes formodninger om virksomhedens værdier.
Læs mere om forandringsprocesser her
Få defineret hele isbjerget
Kultur er forskellig fra virksomhed til virksomhed, og der findes ikke en facitliste på, hvad en rigtig kultur er. Virksomhedskultur er situationsbestemt og hver enkel medarbejder kan have flere forskellige opfattelser af måden en virksomhed gør tingene på. Kunsten er i sidste ende at få defineret strategien, så den stemmer overens med hele virksomhedskulturen.
Har jeres virksomhed svært ved at definere underliggende værdier og overordnede kultur?
Har I brug for et kulturtjek?
Jeg har flere års erfaring i at lave handlingsorienterede og kvalificerede kulturanalyser, der kan danne beslutningsgrundlag for udvikling og forandring.
Jeg gennemfører analyser på både individ-, gruppe- og organisationsniveau ved både at se på enkelte ledere, lederes interaktion med andre ledere og medarbejdere samt den samlede organisation.
Som business antropolog kan jeg kombinere det bedste fra to verdener – antropologiens kvalitative tilgang kombineret med rigtig god forretnings- og organisationsforståelse – og dermed afdække centrale vaner, mønstre og kulturer på en professionel og effektiv måde. Jeg producerer materiale der er lige til at gå til, da brugbarhed er første prioritet i mine kulturanalyser. Med fokus på sproglig skarphed, høj etik og et fokuseret fremadrettet grundlag bidrager jeg med værdi til den videre beslutningsproces.
Peter Nedergaard skriver
en god artikel