At respektere sig selv – at have selvrespekt – er uden tvivl noget, som de fleste mennesker mener, de er rigtig gode til. Men er vi egentlig så gode, som vi går og fortæller os selv? I mit arbejde med medarbejdere og ledere har jeg – ofte chokeret – måttet erkende, at vores arbejdsstil i Danmark ikke ligefrem udstråler selvrespekt.
Spørger jeg ind til selvrespekt, så svarer de fleste, at de selvfølgelig respekterer sig selv og hinanden. Men når jeg sidder med som observatør ved et mandagsmøde, taler med en medarbejder eller sparrer med en leder, så opdager jeg, at vi hele tiden glemmer at respektere egne og andres behov.
Manglende selvrespekt er ikke det samme som dårligt selvværd eller manglende selvtillid. Det er simpelthen et udtryk for, at vi hele tiden glemmer vores egne behov. De behov, der er helt grundlæggende, hvis vi skal yde et godt stykke arbejde og levere de resultater, som vi er ansat til.
Hvordan skal vi tale om selvrespekt?
Det starte med at indse at vi ikke respektere os selv og den bedste måde jeg har fundet til det er igennem at forstå vores egne behov – når det er helt tydeligt hvad vores behov er så bliver det nemmere at tale om hvilke af disse ikke bliver opfyldt fordi vi har glemt at have respekt for os selv (og vores behov)
For at kunne tale om disse ting kræves der ro og nærvær, noget som kan være svært at finde i en fortravlet hverdag hvor vi har tusind ting vi skal nå og hvor vi hele tiden prøver at følge med den lavine af opgaver der kontinuerligt vælter ned i hovedet på os.
Selvrespekt kræver modet til at sige fra og til
Det mest udbredte tegn på selvrespekt er, når vi igen og igen siger ja til opgaver, uden at vi lige tænker os om først. Det er mangel på respekt for dig selv, når du takker ja uden at vurdere, om opgaven passer til dig, om du har tid og de nødvendige ressourcer.
Vi har ikke lyst til at være den, der ikke spiller med på teamet, den der siger nej, den der fremstår som uvidende eller usikker. Så vi glemmer respekten for os selv og skynder os at sige ja.
Det ender næsten altid galt for dig. Har du ikke tid, mangler du kvalifikationerne eller kompetencerne, så ender du ofte med at måtte arbejde længe, aften og måske endda weekend. Og det er næste sikre tegn på, at du glemmer at have respekt for dig selv, din familie og dine venner.
Der er selvfølgelig tidspunkter i dit arbejdsliv, hvor det er nødvendigt, at du nikker, giver den en skalle og arbejder længe. Det vigtige er, at du tager det valg aktivt. At du vælger det til med blik for de omkostninger det har for dig og dine omgivelser.
Har du styr på forventningerne til dig?
En mere skjult måde, hvor vi ofte glemmer at respektere os selv, er ved ikke at få spurgt ind til opgaven. Forventningsafstemning tager tid og kræver nærvær. Det føler du ikke, du har, hvis du er i en organisation med manglende respekt. Så sidder du tilbage med en opgave, du ikke forstår. En opgave, hvor du ikke er skarp på opgavens definition, omfang og forventede resultat. Det medfører et øget stressniveau, fordi du begynder at bekymre dig om, hvordan opgaven løses korrekt.
Vi har brug for sikkerhed. Sikkerhed omkring opgavens omfang, ledelsens forventning, og hvordan det passer ind i vores overordnede plan. Vi har brug for at kende vores plan. Overblik giver overskud. Vi har brug for ro og forudsigelighed for at kunne et ekstra godt stykke arbejde. Derfor har vi brug for at kende vores opgaver et godt stykke ud i fremtiden. Mangler du respekten for dig selv, så ender du hurtigt med at hoppe fra opgave til opgave. Du ender med hele tiden at tage dig af den nyeste opgave i bunken, den der støjer mest lige nu eller det som Stephen Covey i 7 gode vaner kalder ikke vigtige, haste opgaver.
Forståelse for dine behov
Hvis du vil lære at have respekt for dig selv på arbejdspladsen, så er første skridt, at du forstår dine egne behov. Dine behov vil altid være afhængige af den stilling og de opgaver du har, men jeg kan alligevel pege på en række behov, der går på tværs af alle stillinger.
Det vigtigste behov, som jeg støder på, er, at mennesker brænder for at levere et ordentligt stykke arbejde. Det skal ikke forveksles med ”godt nok” eller ”lever op til kravene”. Det viser sig, at de fleste mennesker har et dybt behov for at levere noget, som er af fantastisk kvalitet.
Når du leverer det bedste du kan, i stedet for noget som er ”godt nok”, så giver det dig en selvtilfredshed, ro og en følelse af at have opnået noget. Tre gode følelser, der giver mindre stress og mere glæde.
For at kunne levere et fantastisk stykke arbejde er der en del behov der skal være opfyldt.
Det første er ro. Ro til fordybelse, ro til at koncentrere dig og ro til at komme i flow. De fleste videns tunge opgaver som bliver løst på danske arbejdspladser kræver, at den person, der laver den, er i flow. Specielt hvis den skal løses, så den opfylder behovet for at levere et ordentligt stykke arbejde.
Flow kræver 15-30 minutter at arbejde sig ind i, og hvis du bliver forstyrret i dit flow, så koster det i gennemsnit 25 minutter, før du er tilbage, hvor du var i dit flow. Du mister altså 25 minutters produktionstid, hver gang en kollega taler til dig, telefonen ringer eller der kommer en e-mail alert som du reagerer på!
Og du snupper 25 minutter, hver gang du afbryder en kollega.
Et andet behov som vi alle har, og som er nødvendig for at vi kan levere fantastiske resultater er forudsigelighed. Hvis du ikke ved, hvilke opgave du skal løse, når du møder på arbejde, kan du ikke mentalt forberede dig på arbejdsdagen. Det betyder, at du bruger unødig energi på at komme i gang, og du mister en masse tid om morgenen. Tid, som du aldrig får igen.
Hvis du skifter plan i løbet af dagen, skal du samtidig skifte kontekst. Det betyder igen, at du mister muligheden for at løse dine opgaver tilfredsstillende.
Hvordan arbejder du med og styrker din selvrespekt
Det første skridt er, at du anerkender problemet.
Heldigvis er problemet nemt at løse.
Din egen forståelse for dine behov er vigtig, da det er din forudsætning for at lære, at du skal have respekt for dig selv, fordi det er grundlaget for hele holdets og virksomhedens overlevelse. Respekten for dig selv og andre er muligheden for at levere de fantastiske resultater, som I skal leve af.
Den ene ændring, som jeg har set give mest selvrespekt hos medarbejdere og ledere, er, når et team har aftalt at de ikke må forstyrre hinanden i løbet af dagen – gerne med et visuelt que som høretelefoner eller en lampe, der kan lyse rødt/grønt.
Det visuelle que er i sig selv ikke nok. Det er bydende nødvendigt, at du og kollegaerne har forståelse for, hvordan aftalen understøtter jeres behov. Den forståelse mellem jer gør det også nemmere at sige nej tak til kollega, der kommer med en opgave. Det bliver legitimt at sige: ”Nej tak, jeg er midt i en opgave, der kræver mit flow.”
Hvis I samtidig indfører et ugentligt møde, hvor I forventningsafstemmer alle opgaver og taler om, hvad der bliver nået og ikke nået og hvilke mål, der er opsat for ugen, vil alle på holdet meget nemmere kunne respektere sig selv, da de ikke tvivler på, hvilken indsats de skal yde, og hvad der er rigtigt for holdet.
Resultatet af selvrespekt
Når menneskerne i en virksomhed får mere respekt for sig selv sker der en hel masse imponerende ændringer, både i resultater og kvaliteten men især for personerne, der får mere selvrespekt sker der en markant ændring.
Det er altid rart at se et team levere bedre resultater og højere kvalitet, men det er fantastisk at se et hold af mennesker begynde at tale til hinanden med respekt i stemmen, at se hvordan de lyser op i øjnene, at de tør sige fra og gå imod stress og at de igennem en forståelse for behov og en ny funden selvrespekt får en væsentlig mere rolig dag, hvor de kan gå til tiden, samtidig med at de løser deres opgaver.
For hvem vil ikke godt arbejde et sted, hvor du bliver respekteret, og hvor det ikke bare er i orden at sige fra, men hvor det faktisk er forventet af dig, at du gør det?
Skriv et svar