• Alle artikler
  • Om
  • Kontakt

Alt om ledelse

onlinemagasin om ledelse

  • Forside
  • Temaer
    • Det gode møde
    • Projektledelse
    • Personlig effektivitet
  • Podcast
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet
Tema: Kommunikation

[Video] What-why-how modellen i kommunikation

Af: Jesper Winther

Sidst opdateret: 18. maj, 2019

Som leder er det vigtigt at du kommunikerer effektivt med dine medarbejdere. Det er bare ikke altid noget, mange ledere tænker over i dagligdagen.

Her får du en videoguide med en opskrift til god og effektiv kommunikation som leder.

http://youtu.be/wGJc6br1dc0

Den succesfulde leder misbruger ikke sin status på at uddelegere alle opgaver til medarbejderne, mens lederen selv bruger al sin tid på at besvare e-mails ved sit skrivebord. Ledere med denne tilgang har ikke formået at opnå succes med eller gennem sine medarbejdere til gavn for teamets ydeevne.

Som leder gælder det om at du opnår dine mål og formår at være motiverende gennem din kommunikation, da det vil skabe ejerskab og commitment hos dine medarbejdere.

Men der kan være mange spørgsmål, som presser på når det glæder kommunikation. For eksempel, hvordan du kan kommunikere nærværende overfor dine medarbejdere, og hvordan sikrer du, at du taler om det korrekte i de forskellige sammenhænge!? Skal man altid være kort og konkret når man kommunikerer, eller kan det nogle gange ende som den besværlige vej på trods af at det skulle have været den lette? Og hvordan vurderer du, om du er gået nok i dybden med et emne, og om alle har forstået budskabet?

Hos Connection Management A/S har vi undervist mange forskellige ledere, og vi oplever at et af de værktøjer, som de bedst kan lide at få øvet og arbejdet med er What-Why-How modellen, som bliver præsenteret i videoen her.

Jeg har selv haft gavn af at bruge den i de fleste kommunikationssituationer, da den hjælper mig med at forebygge indvendinger, modstand eller misforståelser, der kan opstå. Det gør jeg ved at stille mig selv de tre simple spørgsmål: What, why og how. Det øger sandsynligheden for at alle forstår budskabet og bliver ambassadører for det.

Tilbage er der kun at spørge, hvad der skal gøres for at du får noget ud af denne simple men gode model? Hvornår vil den kunne gavne dig mest i din dagligdag, og hvad vil du og andre kunne få ud af denne model?

Held og lykke med at få trænet modellen!

Inspirerende artikler om kommunikation

  • Er alle dine medarbejdere med, når du præsenterer overfor dem
  • Situationsbestemt ledelse
  • Smalltalk opbygger relationer og styrker samarbejdet
  • Få styr på kommunikationen i forandringsledelse
  • Sådan navigerer du i forandringsprocessen

Skrevet i: Kommunikation

Jesper Winther

Om Jesper Winther

Jesper Winther er partner og stifter af Connection Management A/S. Siden 1992 har han arbejdet med salgs- og ledelsestræning af top 1.000 virksomheder i Danmark. Qua hans salgs- og lederbaggrund drager han egne erfaringer ind i undervisningen, så alle deltagere forstår både indhold og budskab. Jesper Winther er ikke bange for at gå forrest og bryde uhensigtsmæssige vaner. Som leder eller medarbejder handler det ikke kun om at løse udfordringer - det handler om at løse de rigtige udfordringer. Jesper Winther har blandt andet arbejdet for Willis, XL Byg, Falck, Telenor og DHL.

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Bogen med alle vores teknikker og værktøjer til den effektive arbejdsdag.

Køb bogen 'Få styr på den effektive arbejdsdag' lige her. Læs mere her

1.331 har allerede købt bogen

© Copyright 2025 Altomledelse.dk

Altomledelse.dk ejes af Buskbjergs Bureau - CVR: 34412928 - Handelsesbetingelser