I denne artikel får du konkrete værktøjer og handlingsorienterede strategier, der hjælper dig til at håndtere stress som leder. Det er vigtigt, at du tackler din stress på en god måde, for dit overskud og overblik smitter af på dine medarbejdere, din familie og dit helbred.
Læs med her og få tre strategier, der hjælper dig i hverdagen
Det letteste ville uden tvivl være, hvis vi kunne give dig en one size fits all løsning, der effektivt kunne udrydde stress på arbejdspladsen. Men vi må desværre skuffe dig. Det er vidt forskellige ting, der udløser stress hos den enkelte, ligesom det er vidt forskellige løsninger, der afhjælper stress.
Det er dog en overordnet tendens, at jo hårdere du er ramt af stress, jo mere intensiv skal behandlingen være. Nogle ledere kan håndtere stress med gode vaner i form af motion, sund kost og bedre planlægning, hvor andre mere alvorlige symptomer på stress skal behandles af professionelle psykologer. Det kan være en livsopfattelse, der simpelthen skal ændres, før lederen lærer at håndtere de situationer, der udløser stress.
3 strategier til at håndtere stress
Vi præsenterer dig her for tre strategier, der hjælper dig til at håndtere stress:
Motion
Regelmæssig motion er både med til at holde dig i en god fysisk form og hjælper til at cleare dit hoved for de tanker, der ofte stresser dig. Motion betyder, at du kan overskue mere i din arbejdsdag, bliver bedre til at fokusere, når du arbejder og har en ventil, der lufter ud for alle frustrationerne.
Motion er et forebyggende element, der holder rigtig mange ledere væk fra
Handling
Hvis du kender årsagen til din stress, så er en meget effektiv måde at håndtere det på, at sætte ind overfor selve årsagen til stress. Ofte kan en seriøs samtale med medarbejderen, hvor du faciliterer, at medarbejderen bringer egne løsningsforslag på banen.
Det kan være en meget givende proces for både leder og medarbejder, men det kræver, at du som leder er i stand til at lytte oprigtigt til medarbejderens fortælling og samtidig er i stand til at stille de rigtige spørgsmål.
Her kan du med fordel hente inspiration i:
- Karl Tomms spørgeteknikker
- GROW modellen
- SMART modellen
Holdning
Rigtig mange medarbejdere kommer hurtigt til at lægge et stort pres på sig selv for at præstere optimalt – du kender det måske selv som leder? Og den følelse kan hurtigt få overtaget og blive altopslugende i den enkeltes verdensbillede.
I nogle tilfælde kan du komme rigtig langt med en personlig samtale, men hvis medarbejderen har større udfordringer, så kan du med fordel hjælpe din medarbejder til mere professionel hjælp.
Hvordan håndterer I stress?
Hvad gør du på din arbejdsplads for at forebygge, håndtere og afhjælpe stress blandt medarbejdere og ledere? Del dine erfaringer, gode råd og værktøjer med os i kommentarfeltet herunder.
Skriv et svar