Strategien er populært sagt den langsigtede plan, hvor virksomheden orienterer sig mod et fælles fremtidigt mål. Det er målet ude i horisonten, der danner rammen omkring medarbejdernes, ledelsens og bestyrelsens arbejde. Det er i virksomhedens strategi, at de store mål bliver sat. Strategien er altså et fikspunkt for alle, der er en del af virksomhedens fremtidige udvikling.
Men hvordan arbejder du med strategien, hvad indeholder en god strategi, og hvilke udfordringer skal du forvente? Det stiller vi skarpt på i denne artikel.
Indhold
Denne artikel går i dybden med mange forskellige spørgsmål i forhold til det strategiske arbejde. Derfor har jeg valgt at indlede med en indholdsfortegnelse
Hvad betyder strategi?
Strategi kommer af det græske strategia og betyder feltherrekunst. Ordet beskriver egentlig sammenhængen mellem militære magtmidler og politiske mål. Det er ikke så langt fra den kontekst, hvori vi skal arbejde med strategien i denne artikel: Virksomhedens strategi.
Det er en hel videnskab i sig selv at afdække de mange måder ordet strategi bliver brugt på i virksomhederne. Det afhænger i høj grad af, hvilken ledelsesteori, der ligger bag processen. Men derfor kan vi jo godt kaste os ud i en lidt bredere og generel definition. Så lad os prøve det:
Strategien er fastsættelsen af virksomhedens langsigtede mål. Alt det virksomheden ønsker at blive, og de mål virksomheden ønsker at nå.
Og som det bliver klart i resten af artiklen, så er vores tilgang til strategien stærkt inspireret af Henry Mintzberg.
”Strategiens rolle er at binde organisationens omgivelser sammen med organisationens ageren…”
Kilde: Anders Drejer & Louis Printz i LUK OP, 2006
[golearn-box id=”6949″]
Hvad består en strategi af? / Hvad skal en strategi indeholde?
Ordet ‘strategi’ kan ikke defineres entydigt i en ledelseskontekst. Den enkelte ledelsesteoretiker og guru har sin egen definition og sin egen skole (betegnelse for alle der følger ledelsesguruen).
I denne artikel tager vi udgangspunkt i den populære tænker Henry Mintzberg. Det unikker ved Henry Mintzberg er, at han har forsøgt at tænke begrebet strategi bredt.
Mintzberg arbejder med strategi ud fra 5 P’er
Mintzberg mener faktisk slet ikke, at vi kan definere begrebet strategi, og handler derfor definitionen op i fem dele, så vi kommer hele vejen rundt om begrebet:
- Plan
- Ploy
- Pattern
- Position
- Perspective
Henry Mintzberg er en enormt inspirerende tænker, når det handler om ledelse. Og der er en grund til at hans bog Om Ledelse er en bestseller. Læs mere om den her.
Vi kan forstå strategien som PLAN
Ligesom strategien i ordbogen bliver defineret som: “sammenhængen mellem midler og mål”, så definerer mange mennesker strategien som en plan, der beskriver vejen hen til vores mål.
Det vigtige at forstå ved denne definition af strategien er, at det betyder, at strategien eksisterer forud for handling. Det er en fremtidsorienteret plan, som virksomheden bevidst sætter sig ned og laver.
Vi kan forstå strategien som PLOY
Ploy kan oversættes til dansk med ordene plot, trick eller kneb. Her er strategien en del af handlingen, der er defineret i strategien som PLAN. Det er typisk en mere impulsiv handling, der skal understøtte planen.
Vi kan forstå strategien som PATTERN
For nogle er det ikke tilstrækkeligt med en forståelse af strategien som plan. Her bliver strategien defineret som et PATTERN – altså mønster. Når vi definerer strategien som et mønster, så betyder det, at virksomhedens handlinger med strategien danner et gennemgående og konsekvent mønster.
Strategien som et mønster behøver ikke planlægning, men opstår mere gennem virksomhedens handlinger.
Vi kan forstå strategien som POSITION
Hvis mønstret bliver bevidst og handlingerne meget målrettede, så kan vi begynde at tale om strategien som position. Her bliver målet at virksomheden skal opnå en gunstig position i omgivelserne.
Med strategien som position, så bliver målet at tilpasse virksomhedens aktiviteter til verdens forventninger.
Vi kan forstå strategi som PERSPECTIVE
Oversættelsen af Perspective er lige ud af landevejen. Strategien som perspektiv er en modsætning til Strategien som position. Nu bliver blikket rettet indad, hvor der bliver arbejdet med virksomhedens “personlighed”.
Strategien er her forstået som noget uhåndgribeligt, der kun eksisterer for dem i virksomheden, der aktivt engagerer sig i dem.
Hvordan skal du arbejde med de 5 P’er
Det vigtige at forstå med Mintzbergs fem p’er er, at der ikke er en tilgang, der er bedre end andre. De supplerer hinanden, og du bliver først for alvor stærk i det strategiske arbejde, hvis du har dette blik med.
Hvad er formålet med en strategi?
Hvis vi fortsætter med den populære definition med strategien som en plan, så er formålet med strategien overordnet set, at skabe et overblik over, hvor virksomheden skal hen i fremtiden. Strategien skal svare på spørgsmål: “Hvad vil vi gerne være?”.
Det spørgsmål skal vi kende svaret på fordi, det:
- gør det muligt at fokusere ressourcerne mod et fælles mål
- sætter retning på alles handlinger i virksomheden
Hvad er strategiske mål?
Det – eller de – strategiske mål er den præcise beskrivelse af, hvad virksomheden vil nå.
Det i arbejdet med de strategiske mål, at det bliver klart, hvad den overordnede strategi skal blive til i virksomheden. Det er altså her, at vi går skridtet videre fra besvarelsen af det centrale spørgsmål: “Hvordan ønsker vi at være?” og begynder at formulere, hvilke mål der skal være opfyldt, før vi ikke længere bare ønsker at være på en bestemt måde, men faktisk er det.
Hvad er strategi ikke?
Det er vigtigt i den strategiske udviklingsproces, at arbejdet hele tiden holder sig på det strategiske niveau. Det betyder sådan lidt groft skåret, at der simpelthen ikke er plads til, at de strategiske udviklingskræfter bliver brugt på at brandslukke driftsopgaver. I arbejdet med virksomhedens strategi er det derfor vigtigt, at vi får defineret, hvad strategien ikke er. Specielt et sted ser jeg ofte, at det går galt. Der bliver alt for sjældent skelnet mellem strategi og taktik. Og hvis der bliver skelnet, så er processen fra de strategiske overvejelser over til den handlingsorienterede taktik alt for kort. Udfordringen er her, at vi ikke kommer hele vejen rundt om strategien, før vi giver os til at handle. Og så ender vi måske med at bevæge os ud af den forkerte tangent.
Hvad er forskellen på strategi og taktik?
Helt kort så kan vi sige, at forskellen på strategi og taktik er følgende:
- Strategien beskæftiger sig med, hvad du vil være og ønsker at opnå. Strategien er fremtidsorienteret!
- Taktikken beskæftiger sig med, hvordan du når målet. Taktikken er nutidsfokuseret.
Virksomhedens strategi orienterer sig altid mod fremtiden. Det er her, du beslutter at satse på nye forretningsområder – eller lukke gamle ned. Men det er ikke nødvendigvis den økonomiske baggrund, der danner rammen om den beslutning. Det kan simpelthen bare være, at et forretningsområde ikke længere passer i den kurs, der er sat for virksomheden.
Når du så skal lægge planen og strategien skal gøre operationel, så bliver arbejdet taktisk. Det er her du stiller følgende spørgsmål:
- Hvor er vi lige nu?
- Hvordan når vi vores strategiske mål?
- Hvad skal jeg gøre for, at vi når strategien.
4 krav til en god strategi
Når I arbejder med strategien, så hold hele tiden øje med, at I lever op til de her fire krav. Strategien skal være:
- KonsistentDer skal være en rød tråd i strategiens elementer (mål, vision og mission).
- RealistiskI skal selvfølgelig være ambitiøse, når I laver den nye strategi. Men strategiprocessen er spildt, hvis I ikke er realistiske.
- KonkurrenceevneDet er vigtigt, at strategien sikrer organisationens fremtid.
- DynamiskStrategien skal være skarpt formuleret, men samtidig også dynamisk i sin natur, så I hurtigt kan omstille jer til virkelighedens krav.
Spændende artikler i strategiarbejdet
Hvis du står overfor en strategisk proces, så anbefaler vi følgende artikler og guides:
- Sådan overlever du strategiprocessen
- Værdibaseret ledelse
- Forandringsprocessen – sådan navigerer du i forandringens farvande
- SWOT analyse
Har du spørgsmål til strategien?
Hvis du stadig sidder tilbage med spørgsmål, som du ikke har fået besvaret her, så skriv endelig en kommentar herunder, eller kontakt os her. Vi sidder klar til at svare på dine spørgsmål.
Jens Brixtofte,MBA fra CBS skriver
Strategi plan, er i dag teoretisk out dated.
En Strategi plan som tidligere lærerbøger,skriver er på 3 – 5 år, med efter handlingsplan(1-2 år) og actionplan(12 mnd max) holder ikke mere.
En strategi, (græsk:FELTHERREKUNST) skal med den hurtige teknologiske udvikling, kun gå 1 år frem,handlingsplan 3 måneder og action plan 1 måned.Ellers dør virksomederne en langsom død.
Erik Gammmelgaard skriver
Det tror jeg ikke et øjeblik på. Denne kortsigtede plan hindrer enhver form for produktudvikling, investeringer i produktionslinier, og andre mere storstilede initiativer. Dvs. Der bliver ikke en hastig teknologisk udvikling uden virksomheder, der tør tænke langsigtet. Tankegangen er typisk amerikansk, hvor man kvartal over kvartal skal kunne fremvise bedre bundlinie.
Men det er stadigvæk en god ide at foretage en strategivurdering hvert år og derfra lave handlingsplaner.
Brian Ploug Petersen skriver
Tak for en fantasitsk side. Jeg er i gang med at skrive vision, mission og strategi for mit forretningsområde (en IT applikation) og har været mange steder for at finde info, men her er det hele jo – også for en nybegynder. Mange tak for det og fortsæt endelig.
Christina skriver
Har lige været på kursus hvor der blev diskuteret strategi. Her var metodikken at finde key objectives som så skulle omsættes til key results.
Eg key objective spar x kr. Key objective – I min Afdeling kan vi spare x ved at y.