Du kender det helt sikkert godt. Følelsen du får, når ham der den pisseirriterende kollega med den ubehagelige evne til at sige det, der giver dig et slag i maven, mens han får dig til at føle som en skoleelev, der ikke kan svare på lærerens spørgsmål.
Måske er der flere af den type på din arbejdsplads. Det de har tilfælles er, at de ikke respekterer dig og den person du er. Derfor kommer de med nedsættende og ubehagelige bemærkninger.
Du kender sikkert også den type kollegaer som altid lige skal rette noget, i det du har lavet. Og de gør det ikke på den fede: ”Hey kunne det ikke være fedt med den her ændring”-måde. Nej. De er mere til den ubehagelige ”det her er helt tosset, det rigtige er min idé”-måde.
Måske kender du også det, at ham den underlige kollega der altid snakker om sin hobby lige får et fur med på vejen når i står og snakker over kaffen, fordi han bare er så mærkelig.
I de her eksempler er det tydeligt, at vi taler om mennesker, som ikke har respekt for andre. Vi er godt klar over, at det ikke er en ordentlig og respektfuld måde at behandle hinanden på.
Det er en synlig mangel på respekt. Det er mobning.
Men hvad med den usynlige mangel på respekt?
Den usynlige mangel på respekt er alle de situationer, hvor du eller den anden ikke er bevidste om, at det I gør er respektløst. Hvornår træder du eksempelvis respektløst ind i dine medarbejderes koncentration?Det kigger vi på i denne artikel om respekt for andre.
Hvad er dit behov, og hvad er dine medarbejderes behov?
I videnstunge virksomheder er der helt grundlæggende to typer af medarbejdere. Der er de medarbejdere, som laver ting (jeg kalder dem Makers), og dem der styrer slagets gang (jeg kalder dem Managers). De to roller har meget forskellige opgaver.
Managers skal have overblik, sikre sig at projekterne kører, og at alle levere det, som der er lovet. En anden måde at beskrive en Managers rolle på er med metaforen, at de slukker ildebrænde.I praksis kigger de derfor hele tiden efter røg, der kan udvikle sig til en brand.
Makers behov er at ”lave noget”. De har brug for ro til fordybelse. De har brug for at ramme flowtilstanden. Flow er tilstanden, hvor de nærmest forsvinder fra den her verden og bliver op til 10 gange så produktive.
Men det tager tid at arbejde sig ind i et flow.
Hvordan respekterer Makers og Managers hinanden?
Makers er respektfulde overfor deres Manager, når de hurtigt og effektivt hjælper han med at afklare, om røgen ude i horisonten er fra en kommende ildebrand, eller om det blot er røg fra maskinerne, der pumper afsted.
Managers er respektfulde overfor Makers, når de lader Makers få rod og fred hele dagen, så de har mere tid til at fordybe sig og være i flow. Det samme gælder i øvrigt også mellem Makers. Kan du se problemet?
Der er en konflikt i behovet hos Managers og behovet hos Makers.
I bund og grund, så går vi alle på arbejde for at gøre et godt stykke arbejde. Faktisk går du sikkert på arbejde for at gøre et bedre stykke arbejde end de fleste!
Det gør os glade at gøre et godt stykke arbejde.
Og her har Makers brug for ro. Men sådan går det sjældent i virkeligheden. Du kender det måske selv. Du er kommet godt ind i opgaven, du begynder at ramme en god flowtilstand. Det kører, og så kommer der en leder eller kollega og spørger dig om noget. Du bruger måske fem minutter på at hjælpe, før du går tilbage til din egentlig arbejdsopgave.
Det er ikke de fem minutter, der er problemet.
Problemet er, at forskningen viser, at der går cirka 25 minutter, før du er tilbage i flow. Og så er du pludselig en halv time bagefter din tidsplan.
Sådan får du respekten tilbage på arbejdspladsen
For at få respekten for andre tilbage på arbejdspladserne er det derfor vigtigt, at vi får forståelsen for de forskellige behov bredt ud.
Altså forståelsen for at vi ikke skal forstyrre en Maker i flow, samtidig med at vi så hurtigt som muligt (men ikke lige nu) skal informere Manageren med relevant information.
Hos os i TimeBlock gør vi to helt konkrete ting, der opbygger denne respekt:
- Vi forstyrrer ikke hinanden, når vi er i flow
Det betyder, at vi kun må forstyrre hinanden om morgenen, til frokost, og lige inden vi går hjem – resten af tiden er helliget flow. - Vi laver en fælles ugentlig status
Hver mandag mødes vi alle og fortæller, hvad vi lavede i sidste uge, hvad vi ikke nåede, hvor der er problemer med et projekt, og hvad vi når i denne uge.
Punkt 1 tilfredsstiller Makernes primære behov for ro og flow, samtidig med at det giver Manageren mulighed for at få info om en evt. ildebrænd inden for få timer.
Punkt 2 tilfredsstiller Managerens behov for at få overblik og gennemsigtighed for, hvordan det går med projekterne og med de ansatte, da det i praksis viser sig, at en gang om ugen er rigeligt til den dybe samtale.
Respekt med bonus på toppen
Når Makeren en gang om ugen får mulighed for at fortælle om, hvad de har lavet siden sidste uge tilfredsstiller det faktisk et sekundært behov hos Makerene, nemlig at dele deres fantastiske kreationer i et trygt og respektfuldt miljø.
At fortælle om og dele sin begejstring for det man har lavet er nemlig en stor del af motivationen for Makers til at yde endnu mere. At andre lytter og værdsætter det de lavede i sidste uge uden afbrydelser er en god måde at vise respekt for Makers.
Respekt leder til innovation
Når vi har lavet et rum hvor Makers og Managers kan snakke sammen med forståelse og respekt for hinandens behov sker der en endnu mere fantastisk ting, nemlig at det langsomt begynder at være ok at vise sårbarhed.
Sårbarhed i dette tilfælde kunne eksempelvis være en god idé en Maker har arbejdet på, en ny tilgang til at løse et eksisterende problem eller en knald god idé til et nyt forretningsområde.
Når der er sat tid nok af til at vi kan åbne op og fortælle om vores uge, så vil der ofte også væres mulighed for at innovation blomstrer frem!
Skriv et svar