I dag handler det om at sige nej.
For det er vi rigtig mange, der er rigtig dårlige til. Så det skal ikke være nogen hemmelighed, at den her artikel også lidt er skrevet til os selv. Og vi kan med et smil på læberne melde tilbage – efter et par måneder i træningslejr – at det er fedt at sige nej.
Det giver plads til at fokusere på det, som er vigtigt for os. Familien, vores kerneopgaver og projekter som det her kursus. Mennesker, opgaver og projekter, som vi brænder for. Så når vi har dedikeret det her kursus til at kickstarte din motivation som leder, så er det jo oplagt, at vi viser dig, hvordan du bliver bedre til at sige nej.
Du skal sige nej, før du kan sige ja
Kender du Seth Godin? Han er en inspirerende entreprenør, der har en blog. Ikke bare sådan en lille hygge en. Han har for det første skrevet et godt stykker over 2.500 artikler derinde og han har rigtig mange læsere. Og vi er to af dem. Seth Godin er god til det med at få noget fra hånden (det var 2.500 artikler!) og han er god til at skrive skarpt og uden omsvøb. Eksempelvis:
“No is the foundation that we can build our yes on.”
(Du kan læse det korte og skarpe blogindlæg her:http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2014/05/no-is-essential.html)
Pointen er, at hvis du aldrig får lært at sige nej, så bliver du ved med at finde dig selv i den der pinefulde situation, hvor du har sagt ja til noget, som du ikke brænder for. Og derfor må sige nej til de opgaver du brænder for.
Hvis du gerne vil blive endnu bedre til at sige nej, så får du 5 gode måder at sige nej på serveret på et sølvfad lige nu.
5 trin på vejen til det gode nej
Det er aldrig sjovt at sige nej. I hvert fald ikke før bagefter, hvor du mærker lettelsen over at have været ærlig fra starten. Det er en løbende proces at blive god til at sige nej. Du skal bare huske, at det handler om at sige nej på en god måde.
Hvis du leverer et godt nej, så bliver du hurtigt overrasket over, hvor accepterende folk omkring dig er.
Så stop med den blanke afvisning og følg disse 5 trin på vejen til det gode nej:
- Kend dine kerneopgaver
- Stop med at sige ‘desværre‘
- Find den høflige tone frem
- Forklar dit nej
- Du kommer til at gå glip af en masse, og det går nok
-
Kend dine kerneopgaver
- Den anden dag talte vi om driftsopgaver versus udviklingsopgaver. Pointen var, at der er opgaver, du bare skal løse som leder. Men der er også rigtig mange opgaver, som du sagtens kan uddelegere.
- Hvis du ikke kender dit ansvarsområde, så bliver det svært at sige nej. For du ved ikke, om det er dit ansvarsområde eller ej.
- Hvis du ved, hvad du som leder skal løse, så vil der lynhurtigt være opgaver, som du lettere kan sige nej til.
- Når du ved, at du siger nej, fordi det er en opgave, som ikke er en del af dit ansvarsområde som leder, så sker der også noget andet. Du ved nu, at du ikke siger nej, fordi du ikke har lyst. Det kan muligvis være en del af årsagen. Men det er lettere at legitimere et nej overfor dig selv og andre, hvis du svarer ja og nej på baggrund af en målsætning.
- Så, hvad er dine kerneopgaver?
-
Stop med at sige ‘desværre’
- Djævlen ligger i detaljen, når vi kommunikerer med hinanden. Når du bruger ordet ‘desværre’ så viser du tydeligt overfor den du siger ‘Nej’ til, at du slet ikke kender dine kerneopgaver. Hvis du kender dine kerneopgaver og dine prioriteter som leder, så siger du nej fordi der ganske simpelt er noget, som er vigtigere, noget du hellere vil og fordi der er en opgave, som det for jeres begge tos vedkommende vil være bedre, at du løser.
-
Find den høflige tone frem
- Det er vigtigt, at du husker på, at du aldrig siger nej til den person, der spørger dig. Det er selve forespørgslen, som du takker pænt ‘Nej’ til. Det er vigtigt, at du viser det i dit nej. Det gør du mest effektivt ved simpelthen at være høflig.
- Og en god måde at være høflig på finder du i trin 4.
-
Forklar dit nej
- Der kan være mange grunde til, at du siger nej til en opgave, invitation eller mødebooking. Din specifikke begrundelse for at sige nej betyder ikke voldsomt meget, for den der spørger dig om hjælp. Men det faktum at du har en grund betyder noget. Det kan være du ikke føler dig godt nok klædt på til opgaven, at du ikke har tid eller at det simpelthen ikke er dit ansvarsområde.
-
Du kommer til at gå glip af en masse, og det går nok
- Nu hvor du begynder at sige nej, så kommer du også til at gå glip af spændende muligheder. Der vil være andre, der dribler med de bolde, der kunne have været dine. Og det skal du acceptere.
- Det er her, det er så vigtigt, at du har styr på prioriteterne. For det kan godt være, at du går glip af noget. Men hvis det ikke hjælper dig på vejen til det mål, som du inderst inde brænder for, hvor vigtigt er det så?
- Nej, vel. Så er det meget vigtigere, at du nu har plads til at sige JA TAK, når den rigtige opgave lander på dit bord. Den du har ventet på. Den chance som du før ærgrede dig over, at du ikke kunne gribe.
- For det er i virkeligheden essensen i dit nej. Det er fundamentet, som du bygger dit ja på.
Det gode nej kræver øvelse. Masser af øvelse. Så nu hvor du starter ud, så er her en god huskeregel, der tvinger dig til at sige nej lidt oftere. På nydansk kaldes det vist nudging. Vi kalder det et kærligt spark bagi.
Beslut dig for hvilke opgaver du hiver ud af din to-do liste, hver gang du siger ja til en ny opgave. Så undgår du at tidsbudgettet skrider.
Når nu det er så rart at sige nej, hvorfor er det så, at vi hader det så meget? Det er der nogle helt særlige grunde til, som du kan læse mere om, hvis du har 100 minutter mere.
Hvad siger du nej til næste gang?
Spørgsmålet til dig er simpelt: Hvad siger du nej til næste gang?
Der kan være mange forskellige grunde til, at du skulle have sagt nej i første omgang. Og endnu flere forskellige grunde til, at du alligevel endte med et ja. Men det skal du ikke fokusere på nu. Du skal fokusere på, hvordan du sørger for – med et venligt og bestemt nej – at opgaven ikke havner hos dig næste gang. Så kan du forberede dig på, hvornår du næste gang vil øve dit nej.
Hvad kan du blive bedre til at sige nej til?
Rigtig meget af tiden i vores arbejdsliv går med møder, dårlig planlægning og lidt for hurtige beslutninger. Du øger dine chancer for at kunne sige ja til alt det, der er spændende og motiverende for dig, hvis du bliver bedre til at prioritere. Så sig nej til:
- dårligt strukturerede møder, der sluger din tid – læs vores 10 tips til effektive møder her >
- dårligt planlagte arbejdsdage, der spilder din tid – læs vores 7 guldkorn til en fantastisk to do liste her >
- dårlige prioriteringer, hvor du bruger din tid på det forkerte – læs om at bruge tiden på det rigtige for dig her >
Skriv et svar