Som leder handler det om at gå forrest og få mennesker til at følge med. Længere er den ikke. Du kan ikke lede, hvis du ikke er i front.
Eller hvad?
Lederens konstante paradoks er at styre og samtidig give rum til udvikling og forandring. Du skal på den ene side tage beslutninger, og på den anden side give andre rum til at træffe deres egne beslutninger. Alt efter hvilken rolle, du står i, så kan åndedrættet hjælpe dig som leder.
Det handler fjerde kapitel af serien At lede med åndedrættet om. Læs med her.
To former for ledelse
I min optik er der to former for ledelse. Den ene ledelsesstil er synlig, den anden er usynlig. I praksis bevæger du dig nok altid i en blanding af de to ledelsesstile. Men for overblikkets skyld deler vi dem op.
- Den synlige leder giver ordrer. Uddelegerer. Det er personen, som er viljestærk, får sine pointer igennem, er visionær, sætter retningen. Den synlige leder går forrest og er gør virksomhedens værdisæt synligt.
For den meget synlige leder er stress- og frygthåndtering vigtigt. Åndedrættet bliver redskabet, der konstant hjælper og støtter med at give den indre kontrol og ro.
- Den usynlige leder påvirker sine omgivelser, uden de ved det. Det er personen, der stiller de gode spørgsmål til møderne, som andre så kan tage æren for at svare på. Det er personen, der sikrer, at de rette mennesker får taletid på de rette tidspunkter. Det er personen som ansætter folk, der er klogere end ham selv. Det er personen, som skaber et miljø, der udvikler sig dynamisk og sundt, og ikke behøves at få ære og hæder for de ting han gør. Jeg kalder det at lede uden at lede, ved at skabe det rette miljø.
For denne leder er åndedrættet en ”skjult” kræft, der bruges til at påvirke og berolige omgivelserne, uden de ved det.
”At lede med åndedrættet handler om at finde kombinationen af den synlige og usynlige leder, forstå hvornår den ene er vigtigere end den anden og bruge åndedrættet alt efter behovet i nuet”
For at udvikle evnen til at bruge åndedrættet i praksis, er der to principper som er absolut nødvendige at forstå og holde fast i:
- En leder starter med at lede sig selv, så følger andre med.
- En leder forstår, at det i sidste ende kun er handling, der tæller.
”I´m starting with the man in the mirror…”
Lad mig starte med et eksempel fra den politiske verden:
Miljødebatten i Danmark har altid været interessant, fordi det i bund og grund handler om, hvorvidt man tror på, at hvis vi går forrest, så følger resten af verden med. Vi er et lille land, hvor meget indflydelse har vi rent faktisk? I en verden hvor 2+2 giver 4, så er det jo tosset at tro på, at lille Danmark kan gøre end forskel, men i en verden med mennesker der har behov for at blive ledt, er det en helt anden historie.
Ledelse er ikke matematik, og der er ingen garantier for at det virker…
At gå forrest kræver, at du tror på processen, at du forstår sig på ledelse, og hvordan mennesker reelt bliver påvirket. Gør du ikke det, giver det absolut ingen mening at gå forrest.
Handling er alt – ord er pynt
En effektiv leder forstår, at det er lige meget, hvad du siger, det handler altid om, hvad du gør.
Forældrerollen er et godt eksempel på ledelse i praksis. Børn gør sjældent det, du siger de skal gøre. Børn gør det, du gør. Skal du ændre deres adfærd, skal du ændre din egen. Det nytter ikke noget at fortælle dem, at de ikke skal ryge, hvis du selv sidder og pulser løs. Jeg har trænet en med angst, der kom til mig og undrede sig over, at hans børn talte så grimt. I træningen med åndedrættet så han pludselig, at de selvfølgeligt bare havde optaget hans måde at tale på.
Du kan sige alverdens ting til dine medarbejdere, lave hensigtserklæringer, opstille værdier, men hvis det ikke giver sig udtryk i handling, betyder det intet. Bygger du en virksomhed på værdien kvalitet, så handler det jo ikke bare om at bruge kvalitetsråvarer. Det handler om den måde, du arbejder på, hvilke valg du træffer i hverdagen. Udskyder du produktionen, fordi kvaliteten ikke er i top, selvom det ikke lige passer ind i planerne og måske giver tab på kort sigt?
Så hvordan bruger du disse to principper i forhold til at lede med åndedrættet?
Du kan bruge de to principper sådan her, når du leder med åndedrættet:
- Fysisk, ved direkte og indirekte berøring: I kampsport, kan du få andre til at holde vejret og spænde op igennem berøring og intimidering, hvilket giver en fordel fordi du kan udnytte modstanders spændinger, til at skade dem. Det samme gælder med omvendt fortegn. Du kan påvirke andre til at slappe af og give slip ved at kontrollere dit eget åndedræt. I det øjeblik du berører et andet menneske, så tænk på samtidigt at trække vejret roligt nede i maven. Du kunne oven i købet med vilje begynde at røre dine medarbejdere, for at give dem ros og lade dem mærke din ro i åndedrættet.
- Valg: Fokus på åndedrættet giver en indre ro, som ofte betyder, at du tager andre beslutninger. Du farer ikke rundt, brokker dig og bliver irriteret, fordi du har kontrol over dig selv og dit indre. Så læg mærke til den kontrol, læn dig lidt tilbage til møderne og pludseligt mærker du, hvordan dine valg bliver bedre. Det er også denne indre kontrol og ro, der gør dig i stand til at håndtere stress på kort og lang sigt.
- Lytte: Når du bruger åndedrættet i praksis, har du ikke tid til hele tiden at snakke. Du begynder naturligt at holde pauser, skabe rum for andre, lytte og bare være til stede. Der er intet pres på at skulle vise og fortælle alt, hvad du ved, for det er alligevel kun handlinger der reelt betyder noget. Så lyt lidt mere. Både til medarbejdere og kunder.
- Forandring: Når du som leder begynder at mærke den forskel åndedrættet gør, er det svært ikke at prøve at påvirke andre til at bruge åndedrættet mere. Den forandring sker kun, hvis du reelt bruger tid på åndedrættet, og så følger andre med, helt uden at vide det.
Ud af komfort zonen
At bevæge sig ud af sin komfort zone, er vigtigt for som leder for at gå forrest. Her er åndedrættet det mest direkte redskab, fordi det hjælper med at fjerne forhindringerne og bekymringerne ved at komme lidt ud på dybt vand.
Grunden til, at du ikke kommer ud af din komfort zone, er usikkerhed og frygt. Det er risiko for fejl. Du er ikke 100% sikker på, at det vil gå godt. De fleste vil gøre, alt hvad de kan for ikke at komme ud af deres komfort zone, selvom de måske siger de gerne vil, så gør de det sjældent. Igen er ord og handling to vidt forskellige ting.
Så hvordan træner du og bruger åndedrættet til at komme ud af din komfort zone?
Overgangen betyder alt
Typisk åndedrætstræning foregår i et ”lukket” rum. Det skal du forstå på den måde, at åndedrætstræningen bliver begrænset til forskellige situationer. Du sidder måske i en stol eller ligger på en måtte og træner dine teknikker. I det øjeblik du rejser dig op og går ud af døren for at lave noget andet, så stopper åndedrætstræningen.
Når jeg træner funktionel åndedrætstræning, så er jeg meget opmærksom på, om de trækker vejret imens jeg eksempelvis instruerer, eller de skal bevæge sig fra siddende til stående, for det er her åndedrættet står sin prøve. Hvis det ikke virker, imens vi laver noget andet, så er det lige meget. I virkelighedens verden laver vi altid et eller andet.
Det samme princip er nøglen, når du skal træne din krop og dit sind til at bevæge sig ud over din komfortzone. Et godt eksempel er, hvis du skal til at holde en stor tale, hvor der er meget på spil. Forudset at du er velforberedt og kan din tale, så er det tid til kun at trække vejret, slappe af i kroppen, bruge det perifere syn (3 trins trappen) hele vejen ud til scenen. I det øjeblik du står på podiet så tag et sekund til at trække vejret og kigge rundt. Nu er du klar til at levere din livs tale.
Jeg kalder det At stole på åndedrættet. At lede med åndedrættet handler om at stole på kraften i åndedrættet, stole på at det kan få dig sikkert igennem, så du ikke behøves at bekymre dig over hvad, og hvordan du skal gøre noget.
SMAGSPRØVE: Kunsten at bevæge sig ind og ud af rum
Hverdagen som leder handler om at bevæge sig ind og ud af forskellige rum, der alle har sin egen udfordring. Det kan være medarbejderen, der har et spørgsmål, du skal til bestyrelsesmøde eller bare sidde og skrive på computeren. Det er små situationer, der skal håndteres og til sammen er det evnen til at håndtere disse situationer, der gør forskellen på god og dårlig ledelse.
Åndedrættet kan trænes til at blive døren, der åbner og lukker de forskellige rum.
Mikroåndedrættet
Måden man træner det på er gennem det jeg kalder mikroåndedrættet. Dette åndedræt foregår meget hurtigt, men stadig med god kvalitet.
- Det er en meget hurtig indånding, der kan føles i hele kroppen, som det naturlige opspænd og hele vejen nede i maven.
- På dette mikrosekund visualiserer man at trække energi ind igennem næsen og ud i hele kroppen.
- Udåndingen er langsommere og igennem træningen får den en bestemt kvalitet alt efter behov, det kan være fokus på:
- Den skal føles afslappende og rolig
- Give fokus
- Skabe nærvær
- Udåndingen forgår så imens man f.eks. lytter til et spørgsmål fra kollegaen, går ind i rummet, starter med at skrive på computeren
Igennem træning af dette åndedræt, bliver det langt nemmere hele tiden at lægge ting bag sig og kun forholde sig til nuet, så man for alvor kan lede med åndedrættet.
Følg med i næste afsnit, hvor jeg vil introducere fysisk træning som en måde at træne dine lederkompetencer direkte ved at forstå og bruge åndedrættet korrekt.
Skriv et svar