Som leder har du et vigtigt ansvar, når det handler om stress blandt dine medarbejdere. Alle medarbejdere er forskellige. De reagerer forskelligt på udfordrende situationer, har individuelle grænser og udviser forskellige symptomer på stress.
Hvis du gør en indsats som leder, så får du hurtigt gladere medarbejdere og en mindre stresset hverdag selv!
Stress rammer alle
Det er næsten uundgåeligt, når du er leder og har ansvaret for en større eller mindre gruppe af medarbejdere: Alle kan blive ramt af stress. Det er vidt forskelligt, hvornår den enkelte når sin grænse. Som leder har du et ansvar for at kende dine medarbejderes individuelle grænser, udfordringer og behov.
Når du kender dine medarbejdere, så er det lettere at forebygge stress.
Klare retningslinjer
Alle medarbejdere har brug for klar kommunikation fra deres leder. Men nogle har brug for fleksible rammer og meget ansvar, andre har brug for en stærk struktur og helt klare retningslinjer. Det er vidt forskelligt. På samme måde er det meget forskelligt, hvordan vi reagerer på anerkendelse, og hvad vi hver især betragter som anerkendelse.
Det er vigtigt, at du er i stand til som leder at kommunikere til dine forskellige medarbejdere og anerkende dem, så de forstår, at du faktisk er tilfreds med deres indsats.
Kender du dine medarbejdere?
Hvis du har brug for at kende dine medarbejdere endnu bedre, så kan du bruge følgende profilværktøjer:
Et godt kendskab til dine medarbejderes individuelle profiler er et fantastisk måde at forebygge stress. Men selvom du virkelig gør alt, hvad du kan som leder, så kan det alligevel ske: En medarbejder bliver ramt af stress. Og hvad gør du så?
Hvordan hjælper du en stresset medarbejder?
Hvis stressen rammer en af dine medarbejdere, så kan du bruge en coachende tilgang, der åbner for at medarbejdere selv kommer med løsningsorienterede og motiverede forslag til løsninger på problemet.
Her kan du bruge følgende spørgsmål:
- Hvad er kernen i problemet?
- Hvor ofte oplever du problemet?
- Hvilke konsekvenser har problemet for din arbejdsdag?
- Hvordan foreslår du, at vi sammen løser problemet?
Der er to vigtige pointer i denne tilgang, som er inspireret af coaching. Først og fremmest er motivationen for en varig adfærds- eller holdningsændring hos medarbejderen. Det er enormt vigtigt, at motivationen kommer fra medarbejderen selv, for så vil effekten være meget større.
For det andet så viser du, og her skal du være oprigtig i din omsorg, at du er villig til at være lydhør overfor medarbejdernes konstruktive forslag til løsninger. Det giver medarbejderen en vigtig støtte, og du giver medarbejderen et vigtigt handlerum.
HUSK: Det er ikke alle medarbejdere, der har lyst til at åbne sig og derfor skal denne metode altid bero på en analyse af situationen.
3 gode råd til at forebygge stress
Som leder er det vigtigt, at du altid er opmærksom på:
- råd: Medarbejdere, der har brug for aflastning, skal have lov til at vælge til og fra, men du skal give dem muligheden, når du oplever, at de er stressede.
- råd: Mulighed for at tilrettelægge egne arbejdsopgaver er en vigtig handlefrihed for mange medarbejdere, der afhjælper stressfølelsen.
- råd: Medarbejdere, der ikke påtager sig nye opgaver, kan ofte være bange for at bægeret er lige ved at flyde over. Indled samtalen med dem allerede her, så de har muligheden for at få en bedre og mere motiverende arbejdsdag.
Skriv et svar