Som leder er det vigtigt at du kommunikerer effektivt med dine medarbejdere. Det er bare ikke altid noget, mange ledere tænker over i dagligdagen.
Her får du en videoguide med en opskrift til god og effektiv kommunikation som leder.
Den succesfulde leder misbruger ikke sin status på at uddelegere alle opgaver til medarbejderne, mens lederen selv bruger al sin tid på at besvare e-mails ved sit skrivebord. Ledere med denne tilgang har ikke formået at opnå succes med eller gennem sine medarbejdere til gavn for teamets ydeevne.
Som leder gælder det om at du opnår dine mål og formår at være motiverende gennem din kommunikation, da det vil skabe ejerskab og commitment hos dine medarbejdere.
Men der kan være mange spørgsmål, som presser på når det glæder kommunikation. For eksempel, hvordan du kan kommunikere nærværende overfor dine medarbejdere, og hvordan sikrer du, at du taler om det korrekte i de forskellige sammenhænge!? Skal man altid være kort og konkret når man kommunikerer, eller kan det nogle gange ende som den besværlige vej på trods af at det skulle have været den lette? Og hvordan vurderer du, om du er gået nok i dybden med et emne, og om alle har forstået budskabet?
Hos Connection Management A/S har vi undervist mange forskellige ledere, og vi oplever at et af de værktøjer, som de bedst kan lide at få øvet og arbejdet med er What-Why-How modellen, som bliver præsenteret i videoen her.
Jeg har selv haft gavn af at bruge den i de fleste kommunikationssituationer, da den hjælper mig med at forebygge indvendinger, modstand eller misforståelser, der kan opstå. Det gør jeg ved at stille mig selv de tre simple spørgsmål: What, why og how. Det øger sandsynligheden for at alle forstår budskabet og bliver ambassadører for det.
Tilbage er der kun at spørge, hvad der skal gøres for at du får noget ud af denne simple men gode model? Hvornår vil den kunne gavne dig mest i din dagligdag, og hvad vil du og andre kunne få ud af denne model?
Held og lykke med at få trænet modellen!
Skriv et svar